Pagina 15 van: TTM.nl nr. 1 2020

TTM.nl februari 2020 | 15
Dynamic
Steering is ver-
der verbeterd
en biedt nu
gepersonaliseer-
de presets.
bijna 7 jaar oud,
maar nog altijd
een goede
werkplek. Wat
zou een update
kunnen bren-
gen?
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
Volvo
Type
FH 460 I-Save
Motor
Type
D13K Turbo Compound
Slagvolume
12,8 liter
Vermogen
460 pk bij 1.250 omw./min.
Koppel
2.600 Nm bij 900 omw./min.
Aandrijflijn, onderstel
Transmissie
I-Shift AT2612F
Banden voor
Michelin X Line Energy 385/55 R22,5
Banden achter
Michelin X Line Energy 315/70 R22,5
Vering voor
Luchtvering
Vering achter
Luchtvering
Banden oplegger
Michelin X Line Energy 385/55 R22,5
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
7.750
Eigen gewicht tijdens test (ton)
39,7
Hoogte kopschot (m)
3,94
Frontaal oppervlak (m2)
9,3
Achterasreductie
2.31
Motortoerental bij 85 km/uur in hoogste
gang (omw./min.)
1.050
Spoilers
Dakspoiler, zijfenders, side-skirts, zij-
afscherming oplegger, onderkant oplegger
dicht, diffuser oplegger
Geluidsniveau bij 85 km/uur (dBA)
63,5
Basisprijs (€)
Op aanvraag
Prijs zoals getest (€)
Op aanvraag
importeur
Volvo Trucks
Postbus 95
4153 ZH Beesd
www.volvotrucks.nl
binnenwerk, die de verbranding verbeteren en de efficiency verhogen door
warmte en energie naar het midden van de cilinders te leiden. Overtollige
energie in de uitlaatgassen verdween eerder naar de uitlaat, maar wordt nu
gebruikt om de motor aan te drijven via de Turbo Compound-unit. Dit is een
duidelijk zichtbare extra turbine die in de uitlaatgasstroom is geplaatst. De
extra energie levert 300 Nm extra koppel en alles bij elkaar zorgt het voor
4 procent minder brandstofverbruik. De D13TC is er met 460 en 500 pk. Wij
hebben vandaag de beschikking over 460 pk.
VDS
Voordat we instappen, zien we nog één opvallend detail aan het uiterlijk van
de FH: hij heeft geen zonneklep. Zien we wel vaker tegenwoordig bij trucks
die zijn gespecificeerd voor een optimaal brandstofverbruik. Vaak ziet het er
wat ‘naakt’ uit, maar bij de FH oogt het aanvaardbaar. Met drie treden en vier
stappen zijn we op de 150 cm hoog gelegen cabinevloer, die zo goed als vlak
is. Het typisch Zweedse design van het dashboard doet inmiddels vertrouwd
aan, zonder dat het verjaard is. Voordat we vertrekken, krijgen we een korte
demonstratie van VDS, het Volvo Dynamic Steering systeem dat verder verbe-
terd is. Behalve een ‘zachte’ stand van de besturing is er nu keuze uit een heel
menu waar de eigen voorkeur uit kan worden gekozen. Handig is dat dit kan
worden opgeslagen in VDS, maar ook op de chauffeurskaart. De Globetrotter-
cabine van onze FH is voorzien van handige zaken als een kastenrij tegen de
achterwand en een koffiezetapparaat op de vloer, pal naast de stoel. Aan die
stoel is ook de handel voor de I-Shift automatische transmissie bevestigd.
PAKKET
Terwijl we inmiddels de eerste kilometers maken op de Autobahn, zoeken we
bewust de (hernieuwde) kennismaking met I-Save. Want wat houdt dat nu
precies in? In tegenstelling tot I-Shift (de transmissie) of I-See (de GPS cruise
control) is I-Save geen systeem, maar een pakket aan brandstofbesparende
maatregelen. Belangrijk onderdeel daarvan is de turbocompound, maar er is
nog veel meer. I-See bijvoorbeeld is geoptimaliseerd. Het is nu volledig map-
based en werkt ook op binnenwegen, zoals de Bundesstrasse die wij halver-
wege de test rijden. De I-Shift automatische transmissie is verder geoptimali-
seerd met software en schakelt nu nog soepeler, zeker in combinatie met ACC
en I-See. Er is een stuurbekrachtigingspomp met variabele opbrengst en ook is
er I-Cruise met I-Roll, waarmee de snelheid wordt aangepast om het brand-
stofverbruik te verlagen. Dat kunnen we merken tijdens lange ‘rolsessies’ op
de Autobahn. Al toen we instapten, hebben we even gekeken bij de nieuwe
12-tons achteras. Deze heeft een mogelijke ratio van 2.31 en het olieniveau is
wat lager, wat zorgt voor minder wrijving. Hij is bovendien 100 kg lichter dan
zijn voorganger. Op het deel van onze test dat over provinciale wegen en door
dorpjes gaat, staan we ook weleens stil en dan merken we, dat als je een keer
stationair staat te draaien met de FH, de motor automatisch wordt uitgescha-
keld.
LAAg
Al die software en slimme technologie moet ook nog eens tot 3 procent diesel
besparen. Klinkt veelbelovend, maar we zijn nog niet terug bij de pomp. Op
12-13-14-15-16-17_volvofhi-savetest.indd 15 13-02-20 08:57