16 | februari 2020 TTM.nl
test
de steile klim in Burtenbach, maar ook tijdens klim-
metjes op de Autobahn is de 300 Nm aan koppel die
de turbocompound levert erg welkom. 300 Nm is
behoorlijk veel, en we vragen ons af waarom Volvo zo
lang heeft gewacht met het introduceren van dit con-
cept. Zo mijmeren we voort terwijl we comfortabel en
laag over het asfalt razen. Heel laag, want bij een
snelheid boven de 60 km/h daalt, met behulp van de
luchtvering rondom, het chassis 4 centimeter en levert
zo een lichtere luchtweerstand op. Scheelt ook weer
een paar druppels. De luchtvering zorgt overigens
voor een aangenaam comfortabel weggedrag van de
FH. De D13K TC laat zich overigens weinig horen. Met
een toerental van 1.050 t/min bij 85 km/h komt de
decibelmeter uit op 63,5 dbA.
TCO
De FH met I-Save is een echte snelwegtijger. Volvo
vertelde TTM.nl al eerder dat de effecten van I-Save
pas goed naar voren komen bij langere afstanden en
raadt I-Save aan bij jaarkilometrages boven de 120.000
km. Dat vereist ook een meerinvestering. Volvo noemt
geen cijfers, maar de extra TCO is binnen anderhalf tot
twee jaar terug te verdienen met genoemde jaarkilo-
metrages.
Wat het kost? We willen nu eindelijk wel eens weten
wat dat I-Save oplevert! 7 procent brandstofbesparing
belooft Volvo Trucks. Aan de pomp bij de grenspost
Bergh houden we de teller nauwlettend in de gaten.
Hij stopt bij iets meer dan 141 liter. Als we gaan reke-
nen komen we op een gemiddeld verbruik van 26,8
liter op 100 km. Dat is echt een zeer goed verbruik,
waarmee de Volvo zich schaart onder de beste ooit. En
die 7 procent besparing? Het enige vergelijk dat we
hebben is onze eigen test met de Volvo FH460 uit
najaar 2013. Die truck verbruikte 30,5 liter diesel op
100 km en dus is de 7 procent besparing ruimschoots
gerealiseerd. Dat is nog eens een belofte inlossen!
Volvo maakt echt een effi ciencyslag met het I-Save
pakket. Dat het AdBlue-verbruik ook nog eens bijna
gehalveerd is ten opzichte van de test van zes jaar
geleden, is daarbij mooi meegenomen.
De nieuwe 12-tons achteras
heeft een ratio van 2.31 en
is 100 kg lichter.
Op de D13K is
de turbocom-
pound duidelijk
zichtbaar.
TOTAALVErbruiK
26,8 l / 100 km
Adblue
1,42 l/100 km
5,3 procent
Scan de QR-code voor het TTMtv-vlog over deze test!
#save
#effi ciency
#turbocompound
12-13-14-15-16-17_volvofhi-savetest.indd 16 13-02-20 08:57