Pagina 19 van: TTM.nl nr. 1 2020

Dames, voordat we vooruitkijken naar 2020, eerst eens
even terugkijken op 2019. Wat vond u voor de trans-
portsector achtereenvolgens een hoogtepunt, een diep-
tepunt en een knelpunt?
Cora van Nieuwenhuizen (CN): “Een hoogtepunt uit
2019 vond ik de aandacht voor verkeersveiligheid die de
transportsector had. Een voorbeeld is de RijMono-
campagne, die ook door het transport is opgepakt. De
Dag van de Vrachtwagenchauffeur vond ik ook heel
positief. Een dieptepunt, en tegelijk knelpunt, is alles
waar we door de stikstof- en PFAS-problematiek tegen-
aan zijn gelopen.”
Elisabeth Post (EP): “Dat laatste punt kan ik delen als
dieptepunt. Een hoogtepunt was het aanbieden van het
Deltaplan Mobiliteit aan minister Van Veldhoven en de
minister.”
VraChTwagENhEffiNg
Afgelopen jaar kreeg de vrachtwagenheffing vorm. Die
moet er in 2023 zijn. Staat dat nu echt vast?
CN: “Ja, het staat in het regeerakkoord. Er wordt aan
gewerkt om dat uitgevoerd te krijgen. Er is consultatie
van het voorstel geweest, en als het goed is gaat dat
wetsvoorstel rond de zomer naar de Tweede Kamer.”
Maar is het ècht zeker? In het verleden is het plan voor
km-heffing zo vaak weer uit- of afgesteld, na het einde
van een regeringsperiode. Klopt het dat er geen weg
terug meer is?
CN: “Als de wet eenmaal wet is, is er geen weg terug.
Dan kan een volgend kabinet het eventueel terugdraai-
en, en als morgen het kabinet valt moet je ook maar
zien hoe het verder gaat, maar daar gaan we niet van-
uit. Het is wel zo dat we met het proces nooit eerder zo
ver zijn gekomen dan nu het geval is.”
In het buitenland, Duitsland bijvoorbeeld, is het moge-
lijk korting op het toltarief, of zelfs een nultarief te
krijgen bij alternatieve brandstoffen, LNG of elektrici-
teit. Kan dat ook in Nederland?
EP: “Nog niet, want dat staat Europese wetgeving niet
toe als het gaat om elektrische aandrijving. Daar wordt
wel aan gewerkt, maar het kan nu nog niet.” CN: “We
willen de tariefdifferentiatie zoals die nu geldt bij het
Eurovignet ook toepassen op de vrachtwagenheffing.
Maar nu is dat enkel nog mogelijk op de Euro 6-diesel-
klassen. Aan tariefdifferentiatie voor andere brandstof-
fen wordt nog gewerkt.”
Mevrouw Post, TLN heeft zich in dit kader altijd hard
gemaakt voor een fonds met teruggevloeide opbrengs-
ten uit de kilometerheffing. Waarom willen jullie dat
eigenlijk?
EP: “Verduurzaming is een van de pijlers van de vracht-
wagenheffing. Dan zou het mooi zijn als je de opbrengs-
ten ook voor die verduurzaming gaat inzetten. We
kennen de behoefte aan inkomsten in Den Haag, en
daarom wilden we het vastzetten van gelden voor inno-
vatie en verduurzaming geregeld zien. Het zou sneu
zijn als de transportsector moet betalen, maar van dat
geld zelf nooit profijt heeft.”
CN: “Ik vind zo’n fonds helemaal terecht. Het kan juist
een vliegwiel zijn waarmee kleinere bedrijven ook in de
gelegenheid worden gesteld in te zetten op verduurza-
TTM.nl februari 2020 | 19
De transportsector staat aan het begin van wat
weleens een roerig jaar kan gaan worden. Want
wat brengen de stikstof- en PFAS-crisis? Of beter
gezegd: wat gaat dat ons kosten? En hoe zit het
met de vrachtwagenheffing en met die dure tacho-
graafkaart? TTM.nl ging aan tafel en liet 2020
schetsen door minister Cora van Nieuwenhuizen
(Infrastructuur en Waterstaat) en Elisabeth Post
(voorzitter Transport en Logistiek Nederland).
Dames
Dubbel
Cora van Nieuwenhuizen (I&W) en Elisabeth Post (TLN)
TEksT: ARJAN VELTHOVEN | foTo’s: KOOS GROENEWOLD
Cora van Nieuwenhuizen: ‘Met de vrachtwagenheffing zijn we
verder dan ooit te voren’
18-19-20-21-22-23-24-25_interviewnieuwenhuizenpost.indd 19 13-02-20 08:58