Pagina 22 van: TTM.nl nr. 1 2020

22 | februari 2020 TTM.nl
interview
dat chauffeur en truck elke acht weken terug moeten
naar het land van herkomst is dat zeker niet. Ik hoor dat
er nu al transportbedrijven bezig zijn om transport van
lege vrachtwagens naar huis te regelen. Als je daaraan
vasthoudt naast je duurzaamheidsambitie, dan ben je
bezig het paard achter de wagen te spannen.”
De regelgeving is zo complex, dat is toch niet meer uit
te voeren…
CN: “Je komt vaak uit op een compromis als er zoveel
tegengestelde belangen spelen. Kijk naar de Baltische
staten. Die hebben zich met hand en tand tegen de
nieuwe regels verzet, want zij zitten in de periferie van
Europa. En dat geldt net zo voor Grieken of Roemenen
of Esten.”
Dan is het toch bijna een utopie om een level playing
field te krijgen?
CN: “Dat is op zich een mooi streven, maar alleen al dat
soort geografische verschillen krijg je nooit helemaal
uitgemiddeld.” EP: “Kijk alleen maar naar afspraken
over arbeidsovereenkomsten, die verschillen van land
tot land. Alleen dat maakt het al ingewikkeld om een
level playing field te creëren.”
ChauffEursTEkorT
Arbeidsovereenkomsten, goed punt. Nederland kampt
met een nijpend chauffeurstekort. Wat gaan we daar nu
aan doen? Kunnen we voor komende CAO niet de lonen
gewoon omhoog krikken, mevrouw Post?
EP: “Dat is iets te makkelijk gedacht, zo werkt het niet.
Sinds 2009 stijgt het aantal mensen die een baan vinden
in de transport- en logistieke sector. Er is inmiddels
22 kwartalen achter elkaar sprake van een stijging van
het aantal mensen die komen werken in onze sector.
Maar de economie groeit, en daarom blijven er mensen
nodig. We zijn permanent bezig om een oplossing voor
die vacatures te vinden en mensen te interesseren.
Wrang is wel dat er door de stikstof- en PFAS-crisis nu
ook voertuigen stilstaan en mensen juist niet kunnen
werken. Dat is een acute zorg. Maar alleen loonsverho-
ging is niet het middel om mensen te werven, omdat de
hoogte van het salaris niet het belangrijkste is om te
kiezen voor een baan in de transportsector. Ze kiezen
daar ook voor, omdat het gewoon een mooi vak is.”
Maar wel een heel ander vak dan vroeger. Jonge men-
sen willen een papadag, of minder uren draaien, in
ieder geval niet een hele week met een truck in het
buitenland zijn.
EP: “Daar zijn ook voldoende mogelijkheden voor.
Transportbedrijven zijn hier steeds flexibeler in. Wil je
vier dagen werken, dan kan dat. Ze spelen natuurlijk in
op de wensen van sollicitanten in een krappe arbeids-
markt. Maar twee dagen in de week werken en toch
naar Griekenland willen rijden, dat gaat natuurlijk
niet.”
CN: “Het is natuurlijk een breed maatschappelijk ver-
schijnsel dat de vergrijzing zorgt voor een hoge uit-
stroom aan medewerkers, en een lage instroom. Je moet
als logistieke sector ook nog concurreren met andere
branches.”
EP: ”Het vak van vrachtwagenchauffeur verandert
natuurlijk ook. Rijtaken worden deels geautomatiseerd.
In de loop der tijd veranderen dus de functie-eisen, dat
zie je in andere sectoren ook. Iedereen zoekt technisch
18-19-20-21-22-23-24-25_interviewnieuwenhuizenpost.indd 22 13-02-20 08:58