TTM.nl februari 2020 | 23
geschoold personeel, dus iedereen vist in diezelfde vij-
ver met laten we zeggen mensen met mbo automatise-
ring. Dus de aanwas die er is, daar moet je ook nog mee
concurreren met andere sectoren. Er wordt dan neerbui-
gend gepraat over ‘witte platen’, maar de realiteit is dat
we niet meer kunnen zonder buitenlandse werknemers.
Dat geldt trouwens voor de zorg net zo hard als voor
transport en logistiek.”
TEChNisChE VooruiTgaNg
Het gaat over technologische vooruitgang. Mooi onder-
werp. We hebben in Nederland proeftuinen met elektri-
sche trucks, waterstoftrucks komen eraan. In welke mate
is de transportsector maar ook het land daar klaar voor?
CN: “Er was onlangs in het nieuws dat er 20.000 laadpa-
len bijkomen in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht.
Dat zijn weliswaar geen laadpalen voor trucks, maar
overheid en bedrijfsleven zijn er dus wel mee bezig. Er
wordt geïnvesteerd. Dat is nodig, niet alleen voor het
Klimaatakkoord maar ook voor het stikstofprobleem,
waardoor er nog meer motivatie is om hiermee aan de
slag te gaan. Het geeft voor het transport ook mogelijk-
heden om emissievrij en vooral stil op plekken te komen
waar dat eerder niet mogelijk was, buiten venstertijden
bijvoorbeeld. Ik zie heel veel kansen voor elektrische
stedelijke distributie.”
Zo’n elektrische truck kost zo maar 3 of 4 ton. Die koop
je niet zomaar. Er is inmiddels een subsidieprogramma,
maar de omvang daarvan vindt TLN niet genoeg.
EP: “Klopt, op deze manier blijft het veel te duur om
zo’n truck in te zetten. Het is een feit dat nog geen
enkele fabrikant e-trucks produceert, en de trucks die
momenteel op de weg worden gezet zijn nog in ontwik-
keling. Wil je nu zo’n elektrische truck rijden, dan draai
je dus op voor een deel van de R&D-kosten. Er wordt
met een subsidieprogramma nu weliswaar 40 procent
van het meerbedrag gefinancierd, maar dan blijft er nog
altijd 60 procent over die de transporteur zelf moet
ophoesten. Dat is onbetaalbaar. Daarnaast is meedraai-
en in de proeftuin alleen weggelegd voor grote onder-
Elisabeth Post: ‘Er zijn chauffeurs nodig,
maar tegelijkertijd staan door de stikstofcrisis
trucks stil. Dat is wrang’
18-19-20-21-22-23-24-25_interviewnieuwenhuizenpost.indd 23 13-02-20 08:58