24 | februari 2020 TTM.nl
interview
nemers, want met een kleine vloot kun je niet zo’n
concepttruck laten meedraaien. Als-ie dan een dag stil-
staat in zijn ontwikkelingsfase, heb je direct een groot
probleem.”
CN: “Het gaat ook stapje voor stapje. Bij de personen-
auto’s ging het ook niet in één keer. Maar we ondersteu-
nen de ontwikkeling en ik hoop dat er nu ook in
Europees verband vaart wordt gemaakt met de e-trucks.
De Green Deal van Frans Timmermans heeft hoge ver-
wachtingen gewekt, en ik hoop dat die opschaling daar-
mee kan plaatsvinden, zodat elektrisch rijden met trucks
goedkoper kan worden. Het gáát goedkoper worden,
maar we moeten met elkaar het tempo daarvan versnel-
len.”
EP: “Als je de ambitie hebt om van 2025 naar 2030 toe
zero-emissie in de stedelijke distributie te bewerkstelli-
gen, dan moet er echt nog heel veel gebeuren. De trans-
portsector wil wel, maar de productie van elektrische
trucks, de laadinfrastructuur en de ondergrondse struc-
tuur, dat zijn de bepalende factoren daarin.”
Is ons stroomnetwerk überhaupt wel berekend op een
grootschalige inzet van elektrische trucks? Dan gaat het
licht uit, als iedereen tegelijk inplugt…
CN: “Daar zijn we ook nog niet klaar voor, maar daar
wordt wel aan gewerkt. In Rotterdam bijvoorbeeld zijn
we in de haven bezig met walstroom. Die investeringen
moeten we wel gaan doen. Eerst beginnen, dan meters
maken en opschalen.”
EP: “Sommige gebieden in Nederland kunnen heel wat
aan, maar dan moet je niet ook alle huishoudens van het
gas willen halen en tal van datacenters willen starten,
want dat kost ook veel energie. Bij elkaar is dat te veel.”
Elektrische trucks, puur met accu’s, die zijn leuk voor
max. 150 km. Voor langeafstandsvervoer heb je een
brandstofcel met waterstof nodig, en ook tankstations?
Is er subsidie voor die waterstofinfrastructuur?
CN: “Minister van Veldhoven is daar nu al mee bezig.
Komend jaar wordt die infrastructuur opgeschaald tot
15 tankstations, het jaar daarna tot 20 stuks. Dat kan als
een vliegwiel dienen en dan kan het ineens hard gaan.
Vergeet ook niet dat er al getest wordt met waterstof-
bussen. Als er vraag is, dan gaat het aanbod ook wel
komen.”
EP: “Het klassieke kip-eiverhaal. Moet je eerst de facili-
teiten en de voertuigen en vraag creëren of andersom.
Er zijn gelukkig altijd pioniers; ondernemers die al kij-
ken naar welke brandstof ze willen gebruiken: elektrici-
teit, waterstof of LNG als transitiebrandstof. Maar bij
verduurzaming gaat het niet alleen om brandstof, maar
ook om het voertuig. Je moet ook kijken naar het voer-
Cora van Nieuwenhuizen: ‘Het netwerk is nog niet klaar voor
grootschalige inzet van e-trucks, maar daar wordt wel aan gewerkt’
18-19-20-21-22-23-24-25_interviewnieuwenhuizenpost.indd 24 13-02-20 08:58