Pagina 25 van: TTM.nl nr. 1 2020

TTM.nl februari 2020 | 25
tuig zelf, bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat je min-
der verkeer op de weg hebt.”
LZV & sEC
De LZV, mevrouw Post. U snapt waar ik naar toe wil.
Wanneer gaan we nu eens eindelijk door heel Europa
rijden met de ecocombi, mevrouw Van Nieuwenhuizen?
CN: “Er leven nog steeds veel indianenverhalen over de
LZV in het buitenland. Dat merk ik bij mijn buitenlandse
collega’s. In Polen bijvoorbeeld, het waanidee dat die
lange combinaties dorpjes in moeten rijden. We moeten
gewoon stug doorgaan met het noemen van de feiten.
Laten ze eerst maar eens een paar corridors aanleggen
en ervaring opdoen, dan komt het inzicht vanzelf. En
dat geldt voor de superecocombi net zo. In Scandinavië
hebben ze allang bewezen dat je daarmee veilig kunt
rijden. Die trend zal ook zeker doorzetten.”
EP: “De inzet van de SEC kan sommigen hier in Nederland
niet snel genoeg gaan, maar het moet natuurlijk wel
veilig gebeuren. Dat is voor de sector van het grootste
belang.”
CN: “Tegelijk leren we ook weer van de Connected
Transport Corridors, mogelijk met LZV’s of de supereco-
combi.”
Laatste vraag. Wat wilde je altijd al van de ander weten?
CN: “Hahaha, een vraag die we elkaar nog nooit gesteld
hebben. Wij zijn niet zo van het blad voor de mond. Wij
vragen alles meteen aan elkaar. Elisabeth en ik kennen
elkaar al ruim tien jaar. Toen ik gedeputeerde was in
Brabant, werd zij gedeputeerde in Noord-Holland, en
we hadden toen ook al deze portefeuilles, dus we ken-
nen elkaar goed.”
EP: “Ik wens de minister natuurlijk wel heel veel voor
het komende jaar. Heel veel budgettaire ruimte bijvoor-
beeld. En ook dat ze de mogelijkheid krijgt om knelpun-
ten op te lossen in de infrastructuur. De eerlijkheid
gebiedt mij te zeggen dat de afgelopen jaren er wat
betreft ‘verkeer en waterstaat’ niet veel budget was om
knelpunten op te lossen. Dat maakt creatief, maar het
einde van die creativiteit is wel bereikt. In de miljoenen-
nota presenteerde het kabinet vorig jaar het investe-
ringsfonds. Dus als er één vraag is die ik zou willen stel-
len, is dat: hoeveel geld ga je uit dat investeringsfonds
krijgen? Als we naast stikstof, PFAS en een teruglopende
bouw ook nog eens de verkeersknelpunten niet oplos-
sen, dan zijn we bezig om onze eigen recessie te organi-
seren. En volgens mij moeten we dat niet willen.”
CN: “Dat proberen we ten zeerste te voorkomen.
Daarom is het ook zo belangrijk dat we extra inzetten
op Beheer en Onderhoud. Voor normaal onderhoud is er
geen belemmering door stikstof, dat mag gewoon, maar
omdat nieuwe projecten doorgeschoven worden, kun-
nen we veel bruggen, tunnels en viaducten die groot
onderhoud nodig hebben meer prioriteit geven. Dat is
belangrijk om Nederland rijdend te houden.”
EP: “Dat is goed om te horen, want vaak is bij niet-
planmatig onderhoud meteen de transportsector de
dupe met aslastbeperkingen. Ik krijg toch een beetje
buikpijn als ik hoor dat de Van Brienenoordbrug straks
groot onderhoud krijgt. Fijn dat de minister hier zegt
dat er een intensiveringsslag in onderhoud komt en dat
de basis straks weer in orde is.”
#terugvloeien
#knelpunten
#creativiteit
18-19-20-21-22-23-24-25_interviewnieuwenhuizenpost.indd 25 13-02-20 08:58