Terecht ook wel, want zo’n truck als de TGX, daar ben je als
merk trots op. De TG-range is, zoals TTM.nl in haar vorige
nummer meldde, ontstaan in 2000 en bestaat dit jaar dus
twintig jaar. De TG-A, zoals de TGX toen nog heette, werd met
glans verkozen tot International Truck of the Year 2001. Zou
het toeval zijn, een profetie of juist een ‘bad omen’, dat we op
de dag voor de onthulling van de nieuwe TG-range op de
vuilstort een heuse filmposter van de Truck of the Year 2001
vonden, destijds gemaakt door MAN Truck & Bus Nederland?
‘Adembenemend, een nieuwe dimensie’, was een van de
‘recensies’ die de TG-A toentertijd kreeg.
DynamiSch
Hoe zou die recensie twintig jaar later luiden, met de nieuwe
TGX? Als het doek ’s avonds in Bilbao valt, zien wij een vracht-
wagen staan die we al eerder zagen, in oktober vorig jaar,
maar waar we toch met interesse naar kijken. Golden Topaz.
Dat is de lakkleur waarin MAN zijn nieuwe TGX presenteert,
en dat staat de truck prima. Maar dat is natuurlijk niet het
belangrijkste. Wat is er precies veranderd aan die TGX?
Opvallend is het redesign van de onderkant van het front van
de TGX. Alles ter hoogte van de mistlampen tot aan de grille
is volledig vernieuwd. Samen met wat flapjes en gleufjes voor
de aerodynamica en led-koplampen geeft het de nieuwe
MAN een veel dynamischer uiterlijk. Volgens MAN is er wat
betreft styling van de voorzijde dan ook leentjebuur gespeeld
bij concerngenoot Audi. Aan de zijkant van de vernieuwde
cabine zien we ook strakgetrokken lijnen, maar ook een extra
spoilertje voor luchtgeleiding. Dat spoilertje zit precies ter
hoogte van de handen van de chauffeur, zodat we ons afvra-
gen of hij het spoilertje niet gaat gebruiken om de deur (ver-
der) mee open te trekken. De windgeleiding moet er overi-
gens voor zorgen dat de handgreep schoon blijft van vuil en
water, en dat werkt goed, merkten we later. Ook de deuren
en de ramen zijn vernieuwd. Best schattig is het bolle knip-
perlicht, met MAN-logo. Ook duidelijk zichtbaar aan de zij-
kant: de radarsensoren voor de dodehoek-assistent, nieuw op
deze TGX. De TGX heeft nog gewoon spiegels. Wel kleinere,
zodat het zicht langs de A-stijl, lang een kritiekpunt bij MAN,
nu veel beter is. MAN studeert nog op camera’s die de zijspie-
gels gaan vervangen. Helemaal achter aan de zijkant van de
cabine zien we dat de horizontale gleuven in de cabine zijn
vervangen door drie minimale vinnetjes. Aerodomes noemt
MAN ze. Of het aerodynamisch wat oplevert, weten we niet,
maar het staat wel sportief.
LEEFruimTE
De cabines van de nieuwe MAN-truckrange zijn niet helemaal
nieuw. Het casco is hetzelfde gebleven, maar verder is er veel
nieuw. Dat begint al bij de namen. Er zijn acht cabines, en de
rij-impressie
28 | februari 2020 TTM.nl
#goldentopaz
#chauffeurstruck
#brandstofbesparing
26-27-28-29-30-31_mannewtgx.indd 28 13-02-20 14:31