Pagina 29 van: TTM.nl nr. 1 2020

drie met de meeste ruimte heten GX, GM en GN. De breedte
van de GX en GM is 2,44 m. Er is volop plek voor spullen onder
het bed en die ruimte is ook van buiten toegankelijk, van
twee zijden. Ook boven de voorruit is er voldoende opberg-
ruimte. In de GX met het hoogste dak is 355 liter opberg-
ruimte. De motortunnel is minimaal. Bij de GX is er daarom
2,07 m stahoogte, bij de GM 1,87 m. De GN-cabine heeft
1,57 m stahoogte maar is dan ook bedoeld voor toepassingen
waar een lager dak wenselijk is.
Voor lichtere toepassingen, voor de TGL, TGM en TGS, is er de
2,24 meter brede cabine. De FM heeft een hoog dak. Wie dat
niet nodig heeft, komt uit bij de FN-cabine. De NN-cabine is er
voor de TGS, met 2,24 meter breedte en een lengte van 1,88
m, bijvoorbeeld voor constructie- en bouwvoertuigen. Nog
korter? Dat kan ook. De CC-cabine is er met 2,24 m breedte
en 1,62 m lengte, speciaal voor de TGL en TGM. De DN ten
slotte is de dubbele cabine, die tot wel zeven personen kan
huisvesten.
SmarTSELEcT
Als we even achter het stuur van de nieuwe TGX gaan zitten
valt op dat MAN de chauffeur absoluut een plezier wil doen.
Dit is een van de fijnste werkplekken die er momenteel zijn.
Het stuur is vernieuwd, met veel bedieningsknoppen voor
bijvoorbeeld ACC en EfficientCruise er op. Bediening van de
TipMatic gebeurt vanaf nu met een hendel aan het stuur.
MAN scoort punten met de ‘SmartSelect’ draai- en drukknop
om heel veel functies van het Multi Media Trucksysteem te
bedienen. Geen gedoe meer met uit je stoel komen om te
gaan pielen met een touchscreen. Vanuit de stoel is de draai-
en drukknop prima te bedienen. Ergonomisch is alles piekfijn
in orde. Voor ons zien we een volledig 12,3 inch LCD-display
achter het stuur, plus een extra scherm in het dashboard. Ook
is er een elektrische handrem. De vervelende unit in de vloer
is daarmee verleden tijd. Bewegen door de cabine wordt
daardoor makkelijker. Er is veel comfort voor de chauffeur.
Denk daarbij aan een bed met lattenbodem, een optrekbaar
hoofdeinde en 11 cm dikke matrassen. Daarnaast dragen een
volautomatische airco, een elektrische standairco en een
draaibare Vario-bijrijdersstoel bij aan het leefgemak van de
chauffeur.
niEuwE achTEraS
De aandrijflijn bij de MAN’s blijft grotendeels hetzelfde. Alle
motoren zijn vanzelfsprekend Euro 6d. De D26 zescilinder was
al 70 kg lichter geworden. De motor, met 12,7 liter inhoud, is
er in de vermogens 430, 470 en 510 pk. De D38-motor is er in
540, 580 en 640 pk. Ook blijft de eerder gepresenteerde D15
(330 pk, 360 pk en 400 pk) natuurlijk leverbaar. Voor de TGL
en de TGM blijft de DO8-motor leverbaar. Bij de aandrijflijn
TTM.nl februari 2020 | 29
De werkplek van de
chauffeur is er sterk
op vooruitgegaan. Let
op het nieuwe instru-
mentenpaneel.
Bediening gaat via het
stuur of SmartSelect.
is SmartSelect nu al de vinding van het jaar? het werkt zo veel fijner dan met een
touchscreen!
De nieuwe TGX,
hier met de
Gm-cabine,
heeft ontegen-
zeggelijk een
nieuw gezicht
gekregen, al
oogt het hier en
daar wat rom-
melig met al die
lijntjes en spoi-
lers.
#goldentopaz
#chauffeurstruck
#brandstofbesparing
26-27-28-29-30-31_mannewtgx.indd 29 13-02-20 14:31