Pagina 32 van: TTM.nl nr. 1 2020

32 | februari 2020 TTM.nl
Nieuwe ritplanning, boordcomputers, e-CMR
Sinds 2009 heeft Simon Loos zijn omzet zien groeien van 90 tot 170 mil-
joen euro. Die groei is vrijwel volledig autonoom tot stand gekomen.
“Wij doen wat we beloven. En dat is meer dan van A naar B rijden”, stelt
financieel directeur Martin Knol, die zes jaar geleden de directie van het
familiebedrijf kwam versterken.
Knol benadrukt dat voor de logistiek dienstverlener uit Wognum de klant –
relatie altijd op nummer één staat. Bedrijven als Heineken, Bavaria en
FrieslandCampina behoren dan ook tot de aansprekende klanten die al
vele jaren samenwerken met Simon Loos. “Door breder dan naar alleen
de vraag te kijken, kun je samen met de klant tot mooie, nieuwe oplos-
singen komen. Zoals een paar jaar geleden bij Plus. Daar zijn we dubbel-
dekkers gaan inzetten, waardoor we per rit nu ruim tachtig rolcontainers
kunnen meenemen. Dat is duurzaam en levert ook nog eens lagere kos-
ten op.”
Nieuw plaNNiNgssysteem
Simon Loos gaat met opdrachtgevers graag in gesprek over de bestel- en
afleverschema’s. Kleine aanpassingen kunnen al leiden tot efficiëntere
ritten en lagere transportkosten. “Wat mogelijk is, hangt natuurlijk af
van de voorwaarden en restricties in de keten: hoe meer vrijheidsgraden
ons zijn toegestaan, hoe efficiënter wij kunnen plannen. Een enkele
opdrachtgever plant liever zelf. In dat geval hoeven wij als het ware er
alleen voor te zorgen dat goede chauffeurs met het juiste materieel in de
juiste aantallen op het juiste moment beschikbaar zijn. Wij kunnen echter
het meeste verschil maken als we op basis van de orders zelf de planning
maken.”
Achter de schermen werkt de logistiek dienstverlener continu aan ver-
dere verbetering van de planning. Een nieuw planningssysteem met meer
en slimmere algoritmes moet de planners op termijn het grootste deel
van het planningswerk uit handen nemen. “Op dit moment hebben we
de planning opgeknipt in delen. Elke planner is verantwoordelijk voor
het hele proces binnen zijn of haar eigen deel. Hij kent de klanten en de
chauffeurs in dat deel, en weet hoe hij het voor beide groepen zo goed
mogelijk moet regelen. Al die kennis willen we het liefst in het plannings-
systeem zetten en de algoritmes het werk laten doen.”
Het aantal randvoorwaarden en restricties is in de loop der tijd zo groot
geworden, dat een geavanceerd planningssysteem onontbeerlijk is
geworden. Tijdsafspraken, tijdvensters, rij- en rusttijden, milieuzones,
specificaties van voertuigen, competenties van chauffeurs, noem maar
op. Een planningssysteem genereert in een handomdraai een planning
die overal rekening mee houdt. “Met name de juiste zorg en aandacht
voor chauffeurs wordt steeds belangrijker. Goede chauffeurs zijn niet
alleen ons kapitaal, maar in de huidige arbeidsmarkt ook bijna niet meer
te vinden. Tot nu toe kunnen we alle vacatures nog invullen, maar de
vraag is of dat ook in de toekomst lukt. Daarom is het nog belangrijker
om onze huidige chauffeurs aan ons te binden, zeker als we verder willen
groeien. Wij zijn bijvoorbeeld op zoek naar manieren om chauffeurs
meer inspraak te geven in de planning. Kijk bijvoorbeeld naar KLM, dat
over een systeem inclusief handige app beschikt waarmee stewardessen
zelf invloed kunnen hebben op de vluchten waarvoor ze worden inge-
deeld.”
NetwerkeN iNtegrereN
Door de planning grotendeels te automatiseren, krijgen de planners van
Simon Loos meer tijd om de chauffeurs te begeleiden. Plannen moeten ze
nog steeds, maar dan meer op tactisch en strategisch niveau. Dat gaat
De digitale vrachtbrief wint langzaam terrein. In de foodretail is logistiek dienstverlener Simon Loos gestart
met meerdere pilots, onder meer met Heineken, FrieslandCampina en Vrumona. Dat vraagt om aanpassingen
in het IT-landschap, waaronder de aanschaf van nieuwe boordcomputers. Financieel directeur Martin Knol:
“Laten we eerlijk zijn: het handmatig verwerken van stapels papier levert weinig toegevoegde waarde op.”
Simon gaat
papierloos
tekst: MARCEL TE LINDERT | FOtO’s: KOOS GROENEWOLD, SIMON LOOSICT
32-33-34-35_ictsimonloos.indd 32 13-02-20 10:22