Pagina 35 van: TTM.nl nr. 1 2020

onder meer over aanpassing van bestel- en afleverschema’s, over moge-
lijkheden om de planning structureel verder te verbeteren. “En soms zal
dat betekenen dat we andere competenties nodig hebben. Planners zul-
len steeds meer analisten worden”, vertelt Knol.
Simon Loos is nog in gesprek over de aanschaf van een nieuw plannings-
systeem. “Systemen met de algoritmes die we nodig hebben, bestaan al.
De grootste uitdaging betreft de vraag hoe we de chauffeursdata op de
juiste manier beschikbaar stellen aan het planningssysteem. Daarvoor zul-
len we samen met de softwareleverancier iets moeten ontwikkelen.”
Een nieuw planningssysteem moet Simon Loos ook in staat stellen om het
eigen netwerk te koppelen aan dat van andere logistiek dienstverleners.
“Laten we eerlijk zijn: veel opdrachtgevers concurreren niet op transport.
Zij zijn gebaat bij oplossingen die de verspilling van transportcapaciteit
elimineren, de kosten verlagen en de CO2-uitstoot reduceren. Bovendien
hebben we als transportsector de opdracht om duurzamer te opereren.
Dat kan onder meer door netwerken te integreren, maar dan moeten de
planningsystemen dat wel mogelijk maken.”
OrDer-tO-cash-cyclus
Een andere ontwikkeling is de digitale vrachtbrief ofwel e-CMR. Samen
met Heineken heeft Simon Loos een pilot opgezet bij Jumbo. Alle leverin-
gen van de bierbrouwer aan het supermarkt-dc in Woerden verlopen nu
volledig papierloos. Ook met FrieslandCampina en Vrumona worden
pilots opgezet. “Belangrijkste voordeel is de versnelling in de afhande-
ling. Op het moment dat de afnemer op de tablet van de chauffeur
tekent voor ontvangst, gaat er direct een bewijs van aflevering naar onze
opdrachtgever en diens afnemer. Als we op tijd en compleet hebben
geleverd, is dat voor de opdrachtgever het sein om te factureren.
Daardoor kunnen zij hun hele order-to-cash-cyclus flink verkorten”, stelt
Knol.
Digitaliseren van vrachtbrieven deed Simon Loos al een tijd. Op verschil-
lende locaties heeft de logistiek dienstverlener daarvoor scanpunten
ingericht. “De meeste vrachtbrieven tellen meerdere A4’tjes. Per rit gaan
chauffeurs dus met een flink pak papier op weg. Het handmatig verwer-
ken van al dat papier is foutgevoelig, niet duurzaam en met de huidige
aantallen eigenlijk veel te arbeidsintensief. Bovendien komen veel chauf-
feurs niet altijd meteen langs een scanpunt. Het verwerken van stapels
papier inclusief alle daarop genoteerde opmerkingen en aanvullingen
willen we het liefst volledig digitaliseren.”
geslOteN keteN
De digitale vrachtbrief biedt pas echt voordelen als meerdere partijen in
de keten aanhaken. Wie heeft het initiatief genomen? “In het geval van
Heineken hebben we dat samen gedaan. Wat implementatie in deze
keten aantrekkelijk maakt, is dat we de integratie van de e-CMR-oplos-
sing op het pilot-dc straks één-op-één kunnen uitrollen naar de rest van
de dc’s. Ook in de winkeldistributie is de digitale vrachtbrief relatief
gemakkelijk te implementeren. Dat is een gesloten keten”, aldus Knol.
“In andere branches is dat soms wat ingewikkelder. Zoals bijvoorbeeld in
de bouw. Daar vormen foto’s een welkome aanvulling op de proof of
delivery.”
De pilot met Heineken loopt voorspoedig, maar voor het op elkaar laten
aansluiten van de systemen is tijd nodig. De pilot dient onder meer om te
checken of de aanpassingen goed zijn verlopen. “Soms krijgen we bij-
voorbeeld een order, maar weten we nog niet precies wát we moeten
vervoeren. Dan kunnen we ook de vrachtbrief nog niet volledig opstellen.
Als oplossing ontvangen we nu tegelijk met de order een link naar een
webpagina waarop in een later stadium de inhoud van de vracht wordt
geplaatst. Dat moet dan natuurlijk ook wel daadwerkelijk en op het
juiste moment op die webpagina gebeuren”, verklaart Knol. “In deze
pilot leren we hoe de optimale informatiestroom eruit moet zien, zodat
de juiste data op het juiste moment beschikbaar zijn.”
uitNeembare tablet
De start met de digitale vrachtbrief was voor Simon Loos een belangrijk
argument om nieuwe boordcomputers aan te schaffen. De oude vaste
boordcomputer was daarvoor niet bruikbaar, stelt Knol. “We willen afne-
mers natuurlijk niet vragen om naar buiten te komen, in onze cabine te
klimmen en een handtekening op een scherm te plaatsen. Dus hebben we
een uitneembare tablet nodig. Bijkomend voordeel is dat we daarmee
bijvoorbeeld ook meteen een foto kunnen maken.”
Simon Loos koos voor de FleetXPS-tablet in combinatie met de vaste unit
Truck4U, allebei van Trimble. “We hadden misschien kunnen kiezen voor
een vaste boordcomputer in combinatie met een app op een smartphone,
maar dat is beheerstechnisch een minder aantrekkelijke oplossing.
Bovendien is de tablet van Trimble een stuk robuuster dan een smart-
phone.”
Op dit moment is ruim 80 procent van de vrachtwagens al voorzien van
de nieuwe boordcomputer. Als eerste waren de zestig nieuwe vrachtwa-
gens voor drankentransport aan de beurt, gevolgd door de vrachtwagens
die worden ingezet voor winkeldistributie en bulktransport. Als laatste is
het nu de beurt aan het deel van de vloot dat wordt ingezet in het
Benelux-distributienetwerk. Daaronder vallen ook de leveringen aan dc’s
van supermarktketens. “Of de chauffeurs aan de nieuwe boordcomputers
moeten wennen? Natuurlijk, maar dat gaat wel snel. Ze zijn gewend om
met boordcomputers te werken. En het gebruik van de boordcomputers
is intuïtief. Bovendien hebben we een uitgebreide instructie opgesteld en
is er begeleiding op elke locatie.”
geïNtegreerD iN het vrageNpaD
In de pilot met Heineken maakt Simon Loos gebruik van TransFollow, de
e-CMR-oplossing die in het vragenpad van Trimble’s boordcomputer is
geïntegreerd. Chauffeurs hoeven geen aparte app te openen, maar kun-
nen een levering digitaal afhandelen door de instructies op het scherm te
volgen. Eventuele opmerkingen of aanvullingen kunnen ze direct intik-
ken.
Ondanks dit gemak is TransFollow echter niet de enige eCMR-oplossing
die Simon Loos gebruikt. “Andere opdrachtgevers hebben valide redenen
om voor een alternatieve oplossing te kiezen die hen meer voordeel ople-
vert. Dat betekent dat de chauffeurs in hun ritten voor deze opdrachtge-
vers een andere app op hun boordcomputers moeten openen. Maar dat
is geen probleem, wij zijn flexibel en onze chauffeurs gelukkig ook. Als
partner zullen we onze opdrachtgevers nooit een oplossing opdringen.”
TTM.nl februari 2020 | 35
De duizendste mercedes-benz-truck voor simon loos – een speciale jubileumuit-
voering – wordt ingezet voor bulktransport.
32-33-34-35_ictsimonloos.indd 35 13-02-20 10:22