Pagina 37 van: TTM.nl nr. 1 2020

Een schot in de roos, die hybride Transit Custom, want de MHEV- en
Plug-in Hybrid EV (PHEV) versies van Fords middelgrote bestelauto
werden direct verkozen tot International Van of the Year 2020.
Oordeel van de jury: Ford is de eerste met een hybride bestelauto en
komt precies op tijd, nu veel bedrijven twijfelen of en hoe ze een vol-
elektrische bestelauto moeten gaan inzetten. Een hybride aandrijving
is dan een mooie tussenvorm, waarmee je in het geval van de PHEV
toch emissievrij de stad in kan.
HERKENBAAR
De Transit Custom is in 2018 geüpdatet, maar de koets is al jaren gro-
tendeels hetzelfde. Het maakt de Transit Custom erg herkenbaar, en
misschien ook wel een beetje saai. Behalve het front dan, want dat
heeft wel een update gehad, met een grotere grille en fraaie led-
koplampen als belangrijkste kenmerken. Onze testauto was uitge-
voerd in een fraaie – Chrome Blue genaamde – lakkleur en als Trend-
versie. Ook belangrijk: deze Transit Custom heeft een dubbele cabine;
op de bank kunnen drie extra passagiers mee. Het betekent dat de
laadruimte wat kleiner is dan anders, met een laadlengte van 2 meter
en een laadvolume van 4,8 m3. Het laadvermogen bedraagt een prima
1.060 kg. De dubbele cabine beviel ons trouwens matig. De rugleuning
staat vrij rechtop, merkten onze passagiers op, en de instaphoogte is
met 54 cm aan de hoge kant, zeker voor wat oudere passagiers.
ENERGIE
Oké, deze Transit Custom is dus een ‘Mild-Hybrid’, maar wat houdt dat
nu precies in? Op de achterkant van onze testauto is een plaatje
geplakt waar ‘EcoBlue Hybrid’ op staat, en dat vertelt eigenlijk precies
zoals het is. Deze Transit Custom heeft voor de directe aandrijving van
de voorwielen een 2.0 EcoBlue dieselmotor, goed voor 130 pk. Het Mild
Hybrid principe bestaat eruit dat een door een riem aangedreven
geïntegreerde dynamo de standaard dynamo vervangt, waardoor
energie wordt teruggewonnen en opgeslagen tijdens afremmen, en
een 48 volt lithium-ion luchtgekoeld batterijpakket wordt opgeladen.
De opgeslagen energie wordt gebruikt om koppelondersteuning te
bieden aan de (diesel)motor bij normaal rijden en accelereren, en om
de elektrische accessoires van het voertuig te voeden. Bij veel start-
stopwerk kan dit wel tot 8 procent aan brandstofverbruik schelen, op
de snelweg gemiddeld zo’n 3 procent.
PORTEMONNEE
Het verschil tussen een EcoBlue en een EcoBlue Hybrid merk je dus
vooral in je portemonnee. Wij scoorden na ruim duizend kilometer een
verbruik van 1 liter diesel op 12,7 km, en we reden veelal snelwegkilo-
meters. Toch kun je de hybride componenten ook merken tijdens het
rijden. De Transit Custom MHEV heeft namelijk ook een Auto-Start-
Stopsysteem dat heel secuur werkt. Het zet de motor af als de auto
stilstaat, maar ook al bij afremmen onder de 12 km/u. Dat gebeurt zelfs
als de auto nog in een versnelling staat. Zo kan de motor uitspringen
als je langzaam op een stoplicht afrolt. Onze testauto had overigens
TTM.nl februari 2020 | 37
1. De Transit Custom is recent vernieuwd, maar houdt een wat onopvallend uiterlijk.
De led-dagrijverlichting is fraai.
2. Het interieur is ergonomisch prima in orde. Er zijn bekerhouders en bergruimte te
over. Het grote scherm domineert maar werkt goed.
3. Zoveel laadruimte houd je nog over met de dubbele cabine. De laadlengte is pre-
cies 2 meter.
4. De passagiers moeten zitten op een bank waarvan de leuning vrij rechtop staat.
Ford zet stevig in op elektrifi catie van haar personen-
en bedrijfswagenaanbod. Er komt een volelektrische
Transit, maar ook hybride vormen. De eerste
exemplaren zijn nu in Nederland en TTM.nl kon als
eerste uitgebreid testen met de Ford Transit Custom als
‘Mild-Hybrid’-EV (MHEV).
Slimme hybride
TEKST EN FOTO’S: ARJAN VELTHOVEN
3
2
4
36-37-38-39_bestellerford.indd 37 13-02-20 08:59