38 | februari 2020 TTM.nl
5
een zesgangs handgeschakelde versnellingsbak, want dat is de enige
transmissie die nu leverbaar is op de MHEV-auto’s van Ford. Een auto-
matische transmissie volgt in een later stadium.
NAT WEGDEK
Rijden in de Ford is sowieso prettig. Fords staan bekend om hun uitste-
kende weggedrag, en dat is bij deze Transit Custom net zo. In de auto
blijft het mooi stil, een gevolg van de ondersteuning van de dieselmo-
tor? Het comfort in de Transit Custom is prima, alles is goed vanuit de
bestuurderspositie te bedienen. Fraai is het als een tablet omhoog
staande touchscreen, dat als de navigatie aanstaat een helder en dui-
delijk beeld geeft. De Transit Custom zit vol met assistentiesystemen.
Blind Spot Assist is handig, Lane Keeping Assist ook, maar onze favoriet
is de Adaptive Cruise Control in combinatie met verkeersbordherken-
ning. We zetten de cruise control op laten we zeggen 130 km/h en de
auto zorgt door de radar dat we een vooraf ingeschakelde afstand tot
de voorganger aanhouden. Komen we een verkeersbord met een
andere maximumsnelheid tegen (bijvoorbeeld 100 km/h), dan past de
Transit Custom zelf zijn snelheid aan naar de nieuwe snelheid. Perfect,
zo pakken we nooit meer een boete! Nou ja, bijna perfect. De auto
leest de snelheid prima, maar niet eventuele voorwaarden. Soms laat
een bord 90 km/h zien, maar dan ‘bij nat wegdek’. Dat laatste herkent
de auto niet, dus remt hij af tot 90 km/h, ook als het droog is. Hetzelfde
geldt voor een tijdsbeperking bij snelheid (bijv. 100 km/h alleen tussen
6-19 u op de A2. Maar goed, dat soort schoonheidsfoutjes zijn met AI
of algoritmes vast op te lossen.
NOG NIET EMISSIEVRIJ
De Transit Custom EcoBlue Hybrid is een slimme auto, die het beste van
de dieselmotor combineert met vooruitstrevende technologie die
brandstofkosten en dus TCO kan doen afnemen. Dat is vooral interes-
sant als je veel rijdt, want dan bespaar je ook het meest. Wie meer op
zoek is naar een hybride waar je echt emissievrij mee kan rijden, moet
nog even wachten op de PHEV-versie van de Transit Custom.
besteller
5. De Adaptive Cruise Control met verkeersbordherkenning is een aan-
gename accessoire.
6. De Transit Custom MHEV is een slimme bestelauto. Een echte hybride
die past bij veelrijders.
Specifi caties en metingen
Merk Ford
Type Transit Custom EcoBlue Hybrid 320 DC
Motor 2.0 liter diesel
Inhoud (cc) 1.995
Vermogen (pk) 130
Koppel (Nm/toeren) 360/1.500
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) 534 x 203 x 192
Wielbasis (cm) 330
Laadruimte lxbxh (cm) 200 x 170 x 142
Tilhoogte (cm) 59
Eigen gewicht – leeg (kg) 2.140
Nuttig laadvermogen (kg) 1.060
Max. aanhangergewicht (kg) 2.800
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) 64,1
Geluidsniveau bij 130 km/u (dBA) 67,6
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 9,6
Acceleratie 80-130 (km/h) 16,1
Brandstofverbruik (1 l/km) 12,7
Emissieklasse: Euro 6,2
CO2-uitstoot WLTP (gr/ km) 202
Prijs vanaf (€) 31.425
Prijs zoals getest (€) 35.400
36-37-38-39_bestellerford.indd 38 13-02-20 08:59