TTM.nl februari 2020 | 41
Het gonst momenteel van de bedrijven die met groene stroom
waterstoftankstations bouwen. Maar waar staan we nu werkelijk
op de weg naar een waterstofeconomie? Komt die er überhaupt
in Nederland, en wat gaat het transport daarvan merken? De
derde TTM.nl summit stond daarom geheel in het teken van de
energietransitie waarin elektriciteit en waterstof een belangrijke
rol moeten gaan spelen.
TEKST: BERT ROOZENDAAL | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD
TTM.nl Summit over waterstof
Waterstof – H2 – is een heel klein eigenwijs molecuul dat in een brandstofcel
opgaat in energie en water. Er komt daarbij géén CO2 en geen NOx vrij: de
ideale schoonzoon voor een schone wereld. Maar dan moet er wel een infra-
structuur voor komen en ook trucks die er op kunnen rijden. En niet onbelang-
rijk: er moet vooral genoeg groene waterstof voorhanden zijn.
Met onze gasten aan tafel hadden we daarover een open en pittig gesprek.
Daar bleek uit dat de mogelijkheden met waterstof écht legio zijn en er hard
wordt ontwikkeld. Ook heel verhelderend is dat het komende waterstofaanbod
niet opgestart wordt omdat we er zo lekker schoon op kunnen rijden. En
bovendien komt het minder snel dan je uit alle berichtgeving zou kunnen
opmaken.
GEKTE
Dat ‘gehyper’ is sowieso een frustratie van velen. Wim Roks, wagenparkbeheer-
der bij Simon Loos, vat dat kernachtig samen: “De gekte die we een jaar of acht
terug zagen op het gebied van elektrisch transport, zien we nu weer bij water-
stof. Waar de wereld behoefte aan heeft, is realisme. Na zeven jaar koplopen
kan mijn bedrijf pas dertien elektrische voertuigen inzetten. Om vervolgens te
merken dat we bij onze intensieve stadsdistributie tegen een voortdurend con-
flict tussen de laadplanning en de oplaadplanning aanlopen. Voorlopig wint de
oplaadplanning dat, want anders kun je helemaal niets bezorgen. Dat hebben
H2 als
Haarlemmerolie
>
40-41-42-43-44-45-46-47-48-49_summitwaterstof.indd 41 13-02-20 14:34