Pagina 42 van: TTM.nl nr. 1 2020

42 | februari 2020 TTM.nl
summit
we technisch dus nog niet op orde. En nu doen we alweer of waterstof een
soort Haarlemmerolie is dat al onze problemen zal oplossen. En wat ik daarbij
heel zorgwekkend vind, is dat de politiek geen flauw benul heeft hoe dat
moet met die waterstof.”
TraaG
Wat dat betreft staat Frank Verhoeven, CEO van Vos Logistics, meer onbevan-
gen in de materie. “Ik weet weinig van waterstof, maar wil mijn klanten de
groenste vorm van transport kunnen aanbieden. Dus gaan wij mee met de
innovaties die er zijn. Wij zijn heel geïnteresseerd in elektrisch rijden en op
waterstof. Maar ik vind wel dat het met trucks verbazend langzaam gaat. Kijk
eens naar Tesla. Dat is qua marktkapitalisatie inmiddels meer waard dan
Volkswagen! Dat alleen al lijkt mij voor de truckindustrie genoeg reden om
meer haast te maken. Kijk naar de trage ontwikkeling van regelgeving die
het aantrekkelijk moet maken om elektrisch dan wel op waterstof te gaan
rijden. Ik verdenk de ACEA ervan dat ze die ontwikkeling vertragen. Maar
goede regelgeving is absoluut nodig om tot een businesscase te komen. Want
de truckfabrikanten tonen wel van alles, maar als ik het wil kopen, krijg ik
een offerte van 380.000 euro voor één elektrische truck! En dat is nog zonder
laadinfrastructuur.”
GElEidElijKhEid bElanGrijK
Producenten als VDL en DAF en toeleveranciers hebben daar een iets ander
beeld bij. Eric Beers van Hytruck Consult is het met Roks en Verhoeven eens.
“Wij stonden al in 2007 met een waterstoftruck op de BedrijfsautoRAI. Dat
was toen veel te vroeg. Bovendien zette de politiek aansluitend zwaar op
elektrisch transport in. Diezelfde politiek heeft waterstof, na veertien jaar, nu
weer eindelijk volledig terug op de agenda.” Jack Martens van DAF Trucks
hamert erop dat het niet vlugger kan. Hij bestrijdt dat ACEA vertraagt. “Die
wil in Brussel vooral een realistisch beeld neerzetten. We hebben met de
Europese Commissie een tijdpad afgesproken voor 30 procent CO2-reductie in
2030. Hierbij kan waterstof een rol spelen. Dat gaan we ook halen. We zullen
wel moeten. Want de CO2-boetes die er gaan komen, willen we niet betalen.
Maar daarbij is continuïteit in de wetgeving nodig. Alle afspraken die Brussel
heeft vastgelegd kunnen binnen de looptijd herzien worden. Dat zorgt voor
onzekerheid en onduidelijkheid, en staat een duurzame bedrijfsvoering in de
weg. Moet mórgen alles anders, dan staat alles stil en wordt het veel duur-
der.”
Eric Beers, Hytruck Consult
Gert van der Lee, TenneT
Ik ben Eric Beers. Ik stimuleer zero emission-vervoer met elektrische
en waterstofvoertuigen. Mijn bedrijf geeft advies aan transportbe-
drijven op dit gebied. Verder ben ik betrokken bij diverse projecten
die werken aan deze transitie, zoals H2-Fuel, DKTI proeftuinen en
GreenFlex. Wij bouwden al in 2007 de eerste echte waterstoftruck
onder de naam HYTRUCK. Ook ben ik voorzitter van het Platform
Elektrische Mobiliteit, juist: PEM.
Ik ben Gert van der Lee. Ik houd mij bezig met de planning van het
transportnet voor de lange termijn (2050). Hierbij werk ik nauw
samen met Gasunie. Onze vraag is wat de duurzame transitie van het
totale Nederlandse energiesysteem voor het TenneT-net gaat beteke-
nen. Want wij zijn verantwoordelijk voor het verzorgen van alle
elektriciteitstransporten over netten van 110 kV en hoger in
Nederland en voor het handhaven van de elektriciteitsbalans in
Nederland als onderdeel van het Europese energiesysteem. Waterstof
speelt daar straks een grote rol in.
‘De gekte die we een jaar of
acht terug zagen op het gebied
van elektrisch transport, zien we
nu weer bij waterstof’
>
>
40-41-42-43-44-45-46-47-48-49_summitwaterstof.indd 42 13-02-20 14:35