Pagina 44 van: TTM.nl nr. 1 2020

44 | februari 2020 TTM.nl
summit
Jan van Meijl van VDL vindt ook dat het traag gaat, maar herkent de visie van
Martens wel. “Met elektrische bussen kwam alles pas in een stroomversnel-
ling toen er een duidelijke stip op de horizon kwam vanuit landelijk beleid.
Klanten wisten waar ze aan toe waren. Toen veranderde zero-emissie van een
risico naar een opportunity. Dit ontbreekt nu nog op goederentransport.
Zonder een level playing field rondom eisen, gekoppeld aan een duidelijke
tijdslijn, kun je niet verwachten dat ondernemers automatisch massaal inves-
teren in een kostbare technologie.”
Verhoeven vindt dat de industrie te reactief is. Van hem mogen de vrachtwa-
genmerken best wat eerder hun verantwoording nemen. “Gezien de grote
interesse in de markt lijkt mij hiervoor ook een businesscase.” Eric Beers
nuanceert dat iets door er op te wijzen dat de truckindustrie tot nu toe altijd
langs lang van tevoren uitgestippelde paden kon lopen: van Euro 1 tot aan
Euro 6. “Ook voor het terugdringen van de CO2-uitstoot heeft men keurig de
lijnen klaarliggen: van 2025, 2030 naar 2050. Maar wat er nu gebeurt, is dat
de maatschappelijke druk in één keer veel groter wordt. Men wil sneller. Dat
geeft een spanningsveld.”
EnOrmE OpdrachT
Dat spanningsveld ontstaat ook omdat de politiek zegt ‘dat we allemaal van
het gas af moeten’. Maar of we al die groene energie zelf gaan opwekken en
of alles elektrisch kan, is nog maar de vraag. “Er zijn voorstanders om zelf-
voorzienend te worden”, vertellen Gert van der Lee van TenneT en René
Schutte van Gasunie. “Maar in 2019 was ons totale finale energieverbruik
bijna 700 Terawattuur (TWh – één Terawatt is één miljard kilowatt). Daarvan
kwam 45 procent uit aardolie, 30 procent uit aardgas, 16 procent uit kolen en
het overige voor het merendeel uit (rest)warmte. Het aandeel duurzame
energie in de finale vraag kwam in 2019 uit op 8,6 procent (dat is inclusief de
omstreden bijstook met houtpellets in kolencentrales, red.). De hele
Nederlandse mobiliteit gebruikt 135 TWh ofwel bijna 20 procent van alle
energie. Ik heb geen cijfers apart voor het vrachtverkeer, maar het geeft een
goed beeld van de uitdaging en omvang van een transitie naar duurzame
energie”, aldus Van der Lee.
VErTEKEnd bEEld
“Daarbij krijgt de burger een vertekend, te eenvoudig beeld van het groen
opwekken van energie”, meent Van der Lee. “Als er ergens een nieuw wind-
of zonnepark wordt geopend, vertelt de eigenaar altijd trots dat ‘er wel 4.000
huishoudens mee van elektriciteit voorzien kunnen worden’. Als je die projec-
ten bij elkaar optelt, lijkt het heel wat. Maar dan heb je het over volume en
dat is in feite niet zo relevant. Alles draait om capaciteit. Dat is het volume
dat op enig moment nodig is. Op dat piekvermogen moet het elektriciteits-
netwerk berekend zijn. Daar moet dus nog wat gebeuren. Want het Gasunie-
netwerk heeft in totaal een piekcapaciteit van 350 GW (Gigawatt) waarvan
‘We gaan niet van het gas af,
alleen maar van het aardgas’
René Schutte,
program manager Hydrogen Gasunie
Ik ben René Schutte. Gasunie is een Europees infrastructuurbedrijf.
Onze activiteiten zijn gastransport en opslag. Daarnaast zijn we
actief in duurzaamheidsactiviteiten en projecten op het gebied van
groen gas, CC(U)S (afvangen en opslag CO2), warmte en waterstof.
Ik ben board member van Hydrogen Europe en governing board
member van de FCH JU. Ik ben fulltime aan de slag met waterstof.
Mobiliteit is een van de toepassingsgebieden. Gasunie heeft een
aantal waterstofauto’s en een slow fill tankstation.
>
>
Wim Roks, wagenparkbeheerder Simon Loos
Ik ben Wim Roks. Simon Loos is een systeemvervoerder in de winkel-
en horecadistributie, drankenlogistiek, Benelux transport en bulkver-
voer. Als fleetmanager ben ik verantwoordelijk voor een zo groen
mogelijk wagenpark. Vandaar dat wij al heel vroeg op CNG/LNG
gingen rijden en al sinds 2014 acht 12-tons BEV bakwagens bij
Heineken en sinds 2017 twee BEV bakwagens bij Albert Heijn hebben
rijden, en sinds vorig jaar ook twee BEV trekkers bij Albert Heijn
inzetten. Vandaar ook onze interesse in waterstof.
40-41-42-43-44-45-46-47-48-49_summitwaterstof.indd 44 13-02-20 14:35