Trysil is en blijft een aangename plek om te vertoeven. Het is
Noorwegens belangrijkste plek om te skiën, en kenners zeg-
gen dat je dat hier net zo goed kunt doen als in de Alpen. Het
wintersportsfeertje heerst er volop in ieder geval: als wij
’s ochtends de deur uitstappen om naar Scania Winter te gaan,
doen we dat samen met veel mensen met de ski’s al op de
schouders.
VliEgVEld
Scania laat haar Winter-evenement al vele jaren plaatsvinden
op het vliegveld van Trysil. Precies, op de start- en landings-
baan, alleen is daar in de winter geen vliegtuig te bekennen.
Vrachtwagens staan er wel. Meer dan 25, variërend van een
L280 distributietruck tot een woeste R730, uitgevoerd als
houtwagen. Genoeg te smullen voor de echte truckliefhebber.
AAnhAngEr
Nou zijn wij dat ook wel, maar onze voorliefde ligt toch bij
trucks met een hoog gebruiksgemak, daar waar u als onder-
nemer het meest aan heeft. Daarom kruipen we eerst aan
boord van een Scania R 8×4 met kipperopbouw. Een heel
functionele auto, maar voor de power toch voorzien van een
V8-motor met 580 pk. In winterse omstandigheden wil je toch
wel voldoende kracht hebben, zeker als je ziet dat er achter
de Scania ook nog een drieassige Istrail-aanhangwagen
hangt. 52 ton wegen we in totaal, maar als we eenmaal op
weg zijn met deze fraaie combinatie merken we al snel dat
gewicht noch volume een probleem is, ook al is de weg licht
besneeuwd. De software regelt de machten en krachten tus-
sen V8 en Opticruise prima en wij hoeven ons achter het stuur
nergens zorgen over te maken. Ook niet als de demochauf-
feur ons van de grote weg af dirigeert, en we over een serieus
smal landweggetje rijden, boordevol sneeuw. Natuurlijk, het is
opletten waar en hoe je rijdt, maar de moderne techniek in
deze Scania neemt heel veel voor zijn rekening. Zorgeloos rij-
den noemen ze dat.
rOFFEl
Een evenement als Scania Winter is ook een prima gelegen-
heid voor het truckmerk om nieuwe technologie aan het ver-
zamelde journaille te laten zien. Daarom stappen we van de
R580 over op een R 6×2-trekker met de 13 liter motor, voor-
zien van 540 pk. Dat is de nieuwe krachtigste versie van de
13 liter motor, voor toepassingen waarbij men geen zware V8
op de vooras wil laten rusten, maar toch veel power nodig
heeft. Ook met een normale drieassige oplegger heuvelop
reportage
52 | februari 2020 TTM.nl
#elektrisch
#winter
#klimaatverandering
50-51-52-53-54-55_scaniawinter.indd 52 13-02-20 09:00