laten de 540 paardenkrachten zich goed gelden, terwijl er
ondertussen een mooie roffel uit de motor komt. ’t Is dan wel
geen V8, maar het geluid is er niet minder om!
lEKKEr lAAg
Terug op het vliegveld maken we een rondje met de Scania
L280 4×2 met distributieopbouw. Natuurlijk helemaal geen
‘dikke’ Scania, maar ook in de winter en in de sneeuw moeten
de supermarkten in het dorp bevoorraad worden. De L-cabine
is misschien niet de meest sexy cabine om te zien, maar hij is
wel superpraktisch. De instap is makkelijk en door de lage zit
heb je een goed zicht op wat er zich buiten de cabine bevindt.
De oversteek voor de vooras is wat groter dan normaal, dus
dat is een beetje wennen. De temperatuur in Trysil lag rond
het vriespunt, maar als we de L aan het einde van de dag rij-
den, vriest alles weer vast en wordt papsneeuw ijs. Opletten
dus! Tegelijk zien we dat het manoeuvreren met de L in het
plaatselijke dorp heel goed en prettig gaat.
dOdEhOEK
Zicht rondom is prettig, maar de truck zonder dodehoek
bestaat helaas nog niet. Scania liet in Trysil wel een nieuw
dodehoeksysteem zien met twee modules. Side Detection
wordt gecombineerd met Vulnerable Road User Collision
Warning (VRUCW) aan de passagierszijde. De twee systemen
werken parallel en overlappen elkaar tot op zekere hoogte,
ondanks dat ze een verschillende focus hebben. Voetgangers
en fietsers zullen het meest profiteren van de extra ogen die
Scania zijn vrachtwagens geeft met behulp van radar, radar-
sensoren en camera. Aan de zijkant van een van de Scania’s
zagen we duidelijke sensoren voor detectie, in de truck zagen
we lichtsensoren in de A-stijl. Bij een gevaarlijke situatie gaan
die knipperen en ook wordt de chauffeur gewaarschuwd
door een geluidssignaal.
SEC
We proberen het dodehoeksysteem niet echt uit (dat komt
later nog wel een keer), want er is nog wel een voertuig dat
we willen rijden. Met verve maar zonder speciaal certificaat
sturen we een R650 V8 in een LZV-configuratie de licht
besneeuwde weg op. Het rijden in een LZV is en blijft een
speciale ervaring en ook nu ervaren we weer hoe makkelijk
de 25,25 meter combinatie te berijden en manoeuvreren valt.
Met het twintigjarig jubileum van de LZV in Nederland zou je
denken dat Europa inmiddels wel ‘om’ is voor brede inzet,
maar niets is minder waar. Hopelijk gaat dat sneller waar het
TTM.nl februari 2020 | 53
dit is het nieuwe
dodehoeksysteem van
Scania. Met sensoren
(op foto linksonder)
en een lichtsignaal in
de A-stijlen.
de l-cabine bleek ook handig in het winters aandoende centrum van Trysil.
Scania Winter is
een prima gele-
genheid om
nieuwe produc-
ten te laten
zien, zoals de r
met de zescilin-
der 540 pk
motor.
#elektrisch
#winter
#klimaatverandering
50-51-52-53-54-55_scaniawinter.indd 53 13-02-20 09:00