Maar eerst eens even kennismaken. Want wat is BYD eigenlijk
voor bedrijf? ‘Een Chinees bedrijf’ zorgt per definitie voor
opgetrokken wenkbrauwen, ingegeven door onze onbe-
dwingbare koopdrang en daarin resulterende goedkope pro-
ducten uit China. Daardoor ontstaat een vertroebeld beeld,
zoals ook bleek uit de in de media uitgevochten discussie over
de aanschaf van VDL- dan wel BYD-bussen door Keolis.
Accu’S
BYD staat voor Build Your Dreams. Die betekenis en ambitie
heeft het bedrijf sinds 1995, toen het werd opgericht. BYD
begon als fabrikant van accu’s en elektronica, en 25 jaar later
heeft het bedrijf daarin een vooraanstaande positie. Vrijwel
elke smartphone ter wereld herbergt een BYD-accu of -elek-
tronica, ook al staat er LG of Samsung op de batterij. In 1995
begon het bedrijf met twintig man personeel, nu heeft het
220.000 medewerkers, van wie er veel werken in Pingshan
District, het deel van miljoenenstad Shenzhen dat grotendeels
bestaat dankzij BYD, dat daar haar hoofdkantoor en de
belangrijkste productielocaties heeft. Ontwerpen en ontwik-
kelen doet BYD ook zelf. Zo zien we tijdens ons bezoek een
12.000 m2 groot ‘Global Design Center’. Voormalig Audi-
ontwerper Wolfgang Egger zwaait er de scepter. Bijzonder is
dat BYD voor haar voertuigen alle componenten zelf maakt.
Dat betekent dus ook: elektromotoren, e-assen en… accu’s.
Daar waar vrijwel elke autofabrikant afhankelijk is van leve-
ranciers van accu’s voor haar EV’s, maakt BYD ze zelf, inclusief
het aanmaken en mengen van de ‘gels’ in de accu’s. Voor 2020
verwacht BYD een productiecapaciteit van 65 gWh. Geen
wonder dat grote OEM’s als Daimler en Toyota graag samen-
werkingsverbanden met BYD aangaan.
SchiEdAm
BYD is dan weliswaar van Chinese origine, het bedrijf heeft
zijn vleugels allang uitgeslagen naar Europa. Het land waar
BYD voet aan land zette in Europa was… Nederland. Dat
gebeurde al in 1998. Sindsdien heeft het bedrijf hier en in
andere landen zijn naam gevestigd, vooral met interntrans-
portmaterieel en bussen. Het hoofdkantoor van BYD Europe
zetelt nog altijd in Schiedam, en BYD is inmiddels aardig ver-
weven met ons land. Maar niet alleen met ons land. In
Hongarije en tegenwoordig ook Frankrijk heeft BYD produc-
tielocaties voor bussen. Het voelt zich inmiddels thuis in
Europa, en Nederland heeft een warm plekje in het hart van
BYD Europe managing director Isbrand Ho. “Nederland loopt
voorop in het oppakken van elektrische alternatieven voor
voertuigen met verbrandingsmotoren. Ook de laadinfrastruc-
tuur is al goed voor elkaar. De mindset wat betreft elektrisch
rijden is prima.” Ook in Nederland had BYD graag met part-
ners willen samenwerken. “Samenwerken is beter dan concur-
reportage
58 | februari 2020 TTM.nl
#buildyourdreams
#werkaandewinkel
#samenwerking
56-57-58-59-60-61_bydchina.indd 58 13-02-20 09:01