reren”, zegt Ho. Hij zegt ooit contact te hebben gelegd met
VDL, maar nul op het rekest te hebben gekregen.
NEThErlANdS FirST
BYD ziet Nederland een beetje als haar tweede thuisland, en
ons land is dan ook samen met onder meer Noorwegen,
Zweden, Denemarken, België, Spanje en Portugal als eerste
aan de beurt om de BYD elektrische bedrijfsauto’s te kunnen
kopen.
Drie elektrische vrachtwagens worden op de IAA 2020 gepre-
senteerd. De eerste is misschien het minst spannend, een
elektrische terminaltrekker. Deze heeft een trekkend vermo-
gen van 36 ton en kan 10 uur achtereen operabel zijn. De
terminaltrekker is voorzien van een 217,6 kW ijzerfosfaat
accupakket van BYD. Opladen kan in twee uur met een 120
kW snellader. De elektromotor, verwerkt in de achteras, heeft
een vermogen van 180 kW en levert 1.000 Nm aan koppel.
Iets spannender wordt het al met de 7,5-tons distributietruck
die BYD op de markt brengt. Deze volledig nieuw ontworpen
truck met de naam T6 krijgt een elektrische as met alle com-
ponenten eraan met een vermogen van 150 kW en een kop-
pel van 550 Nm. Het interieur ziet er verrassend modern uit,
met schermen als displays en veelal touchscreen voor de
bediening. Meer specificaties van de 7,5-tonner worden in de
aanloop naar de IAA bekendgemaakt.
T8
Het vlaggenschip van het BYD eTrucks-gamma is een 19-tons
bakwagenchassis. De als T8 door het leven gaande truck heeft
een laadvermogen van 11.100 kg en kan 200 km rijden op zijn
acculading. Die komt uit een 217 kWh BYD accupakket.
Gekoppeld aan een eveneens eigen elektromotor is er 180 kW
aan vermogen en maximaal 1.500 Nm aan koppel beschik-
baar. De T6 en de T8 zijn ontworpen door Egger en zien er
modern uit. Bij de T8 zien we nog wel een accupakket achter
de cabine staan. Ook in de cabine zien we een ‘motortunnel’
om accu’s te kunnen herbergen. Zeker met een distributieop-
bouw zou er in het 4×2-chassis voldoende ruimte moeten zijn
om daar accupakketten te herbergen. Bij bijvoorbeeld een
huisvuilopbouw wordt het misschien wat meer woekeren met
de ruimte.
PEr ONgEluK
We kunnen kort rijden met de nog zwaar gecamoufleerde T6,
die verrast met een heel soepele aandrijflijn. De auto is bela-
den, maar heeft er geen enkele moeite mee om snel van zijn
plek te komen. Het interieur oogt modern en heeft overeen-
komsten met dat van de T8. Foto’s maken mag niet van de T6,
maar omdat de BYD-medewerkers de 7,5-tons truck naast de
T8 parkeren staat hij per ongeluk toch op de foto en dus op
deze pagina’s…
TTM.nl februari 2020 | 59
Een modern interieur
voor de T8, maar het
bleek niet handig om
een retarder te bedie
nen met een touch
screen.
dit accupakket zal voor een optimaal gebruik elders moeten worden opgeborgen.
links de 19tons
T8 distributie
truck. Zijn klei
nere T6 broertje
is nog hevig
gecamoufleerd
maar rijdt al fij
ner.
#buildyourdreams
#werkaandewinkel
#samenwerking
56-57-58-59-60-61_bydchina.indd 59 13-02-20 09:01