Ook de T8 kunnen we uitproberen. Het interieur ziet er
overigens verrassend modern uit, met lcd-schermen ach-
ter het stuur en in het dashboard, net als de Actros. Het
scherm in het dashboard heeft touchscreen-bediening.
Ook voice control is mogelijk, al is daar een actieve inter-
netverbinding voor nodig. De opkomst van schermen in
trucks lijkt niet meer te stoppen, maar niet alle bedie-
ningselementen zijn in het scherm te stoppen. Zo zijn de
vier standen van de retarder van de T8 in te stellen via
het scherm. Onhandig, zo merken we al snel (zie ook het
vlog bij dit verhaal). Een retarder moet je snel met een
stengel aan het stuur kunnen bedienen, leggen we de
engineers uit. Ook over de aandrijflijn hebben we nog
wel wat opmerkingen, want het vermogen van de T8
wordt niet erg soepel doorgegeven. We krijgen bij het
intrappen van het pedaal wel versnelling, maar nogal
schoksgewijs. Dat moet echt beter, wil je deze auto later
dit jaar op de IAA kunnen presenteren. Werk aan de
winkel voor BYD.
BESTEllEr
BYD brengt ook een 2,6-tons elektrische bestelauto op de
Nederlandse markt in het voorjaar van 2020. Het accu-
pakket, goed voor 50,3 kWh, is netjes onder de laadvloer
weggewerkt en beïnvloedt het laadvolume niet. Het
laadvermogen trouwens ook niet, dat ligt volgens BYD
op 920 kg. De BYD-besteller is voorbereid voor fastchar-
ging met een DC-laadmogelijkheid en moet dan in 1,5
uur weer helemaal vol stroom zitten. Met volle accu’s kan
er volgens BYD 360 km ver (NEDC) worden gereden. We
konden in China niet rijden met de bestelauto, maar
hopen dat dit voorjaar nog te gaan doen. Momenteel is
BYD bezig om het distributie- en aftersalesnetwerk op te
zetten. Een voordeel daarvan is dat het in diverse landen,
ook in Nederland, al kennis heeft van de mobiliteitsbran-
che doordat het al met bussen en vorkheftrucks op de
markt is. Partners worden dan ook vooral in die hoek
gezocht, vanwege hun kennis van elektrische componen-
ten. In Nederland is Bluekens EV al partner voor aftersa-
les aan de bussen.
Aan het einde van een lange dag staat TTM.nl samen met
Isbrand Ho op een straathoek in Shenzhen. Hij wijst trots
naar de bussen en taxi’s op straat. “Heel veel BYD, alle-
maal elektrisch. Duizenden, alleen al hier in de stad”,
zegt de EU-CEO trots. Over problemen met massaal opla-
den wil hij niets horen. “Dat is een kwestie van een goed,
modern netwerk en strak plannen met opladen. Als het
hier in China kan, kan dat ook in Nederland. En wij heb-
ben veel ervaring, dus we kunnen Nederland altijd hel-
pen. Samenwerken, dat is beter dan concurreren.”
reportage
isbrand ho, managing
director van BYd Europe.
Klein maar
fijn: de 2,6
tons bestelau
to die al spoe
dig leverbaar
wordt.
60 | februari 2020 TTM.nl
Scan de QR-code voor het TTMtv-
vlog!
56-57-58-59-60-61_bydchina.indd 60 13-02-20 09:01