Pagina 64 van: TTM.nl nr. 1 2020

64 | februari 2020 TTM.nl
Chauffeurs Freesmij overtuigd van Renault
“Freesmij is een specialistisch bedrijf”, vertelt hoofd technische dienst
Gert-Jan Prins, die ook verantwoordelijk is voor het beheer van het
wagenpark. “Wij werken altijd in opdracht van een aannemer in de
wegenbouw om asfaltwegen te frezen, te stabiliseren en soms ook te
asfalteren. Onze aandeelhouders zitten dan ook in de wegenbouw: BAM,
Ballast Nedam, KWS, Dura Vermeer en Heijmans. Onze werkzaamheden
dragen bij aan de mobiliteit van Nederland; ‘Voorbereiders voor berij-
ders’ is ons credo.”
Overbreedte
Het frezen van een wegdek gaat met een zeer divers arsenaal aan machi-
nes. “Onze grootste asfaltfrezen hebben een freesbreedte van 380 centi-
meter. Een maat kleiner meet 220 centimeter. In verband met overbreed-
te worden deze grootste machines vervoerd door Van der Vlist. De ove-
rige machines vervoeren we zelf. Daar vallen machines vanaf 35 centime-
ter tot en met 150 centimeter freesbreedte onder. Dat deel van het
machinepark hebben we gegroepeerd rond een truck. Op één truck is
een complete freesunit aanwezig. Dat is niet alleen de freesmachine,
maar ook diesel, water, gereedschap en reservemateriaal. Afhankelijk van
de grootte van de frees wordt de machine door een of twee machinisten
bediend. Daarnaast hebben we nog een tiental tankwagens. Die vervoe-
ren het water voor de grote frezen. Door al die trucks te stationeren over
de acht regio’s waarin wij Nederland verdeeld hebben, kan er decentraal
en uiterst efficiënt gewerkt worden.”
LOgistiek
De freeswereld is tamelijk bijzonder. “Alles draait om logistiek en materi-
eelkennis”, zegt Prins. “Je moet je voorstellen dat er onder een frees een
rol hangt met een 150 tot soms 300 beitelhouders. Afhankelijk van het
type wegdek dat wordt gefreesd, breekt de machine het wegdek in stuk-
ken of maakt deze er fijn gruis van. Dat wordt via een transportband
afgevoerd naar de kiepwagen die voor de freesmachine rijdt. Een 3,80 m
brede freesmachine stort in een paar minuten zo’n 33 kuub kieper vol. De
afvoer is dan ook de grootste uitdaging. Dat geeft meestal de grootste
druk op een werk. De beitels gaan door de zware belastingen doorgaans
maar een halve dag mee. Daarna moeten ze een voor een gewisseld
worden. Onze mensen vervangen 150 beitels in 20 minuten. In totaal is
het verbruik ongeveer 400.000 beitels per jaar!”
Wegzakken
Ook het frezen zelf is heel specialistisch werk. “Op de kleinere machines
zit één machinist. De grote bedien je met zijn tweeën: één bestuurder die
ook het contact met de trucks voor de afvoer onderhoudt. De andere
loopt ernaast en stelt de te frezen dieptes in. Zo proberen wij een weg-
deel zo vlak mogelijk te krijgen voor er een nieuwe laag op gaat”, legt
Gert-Jan Prins uit.
In Nederland gaan wegen door de bodemgesteldheid vaak golven omdat
er verzakking optreedt. Prins: “Na het frezen en opbrengen van nieuw
asfalt krijg je steeds dikkere plakken asfalt. Dat maakt het pakket daar
zwaarder en daardoor zakt het nog harder. Tot het moment komt dat het
hele wegdek eruit moet en de weg opnieuw wordt aangelegd. Werken
aan de weg is in dit land een soort continu proces.”
OperatOr
Specialisme of niet, toch is er geen echte opleiding voor freesoperator.
“Dat doen we hier intern. Onze machinisten zijn veelal vroeger vrachtwa-
Freesmij is met 65 machines de grootste ‘asfaltvoorbereider’ van Nederland. Daarnaast heeft
het bedrijf 70 trucks waarvan inmiddels dertien Renaults. Recent kocht Freesmij opnieuw twee
trucks van dit merk. De keuze voor Renault Trucks was aanvankelijk niet vanzelfsprekend.
Nieuwe
tekst: BERT ROOZENDAAL | FOtO’s: FREESMIJ, HENK RISWICK, ROOZWORKSfleetmanagement
vrienden
64-65-66-67_fleetrenaultfreesmij.indd 64 13-02-20 13:50