Pagina 67 van: TTM.nl nr. 1 2020

genchauffeur geweest. Enerzijds is dat handig omdat we al ons materieel
nu eenmaal met bakwagens en trekkertrailers van en naar een klus rijden.
Anderzijds geeft het ook wel interessante doorkijkjes in de psyche van die
mannen. Voor Freesmij zijn het machine operators. Maar zelf vinden ze
zich minstens zoveel ook vrachtwagenchauffeur. Dat geeft wel eens wat
druk op het eisenpakket als het om hun trucks gaat. We moeten hier wel
eens zeggen van ‘heren, jullie zijn frezers, geen bloemenrijders’”, legt
Prins uit.
Charme
De keuze voor Renault Trucks was dan ook niet bij voorbaat een gelopen
race, zegt Gert-Jan Prins. “Ik zelf had al jarenlang interesse in het merk.
Ik vind het namelijk een goede auto die in onze bedrijfsfilosofie past. Hij
is modern en geeft veel value for money. Maar bij onze mannen lag dat
iets genuanceerder. Eerlijk gezegd: ze zagen het ronduit niet zitten. Maar
de prijs was goed en wij als bedrijfsleiding voelden echt wel veel voor
Renault. Daarbij, het zijn ondersteunende voertuigen. Wij zijn geen trans-
portbedrijf. Sommige voertuigen rijden hier net 30.000 km per jaar.”
Gert-Jan Prins besloot daarom om samen met Renault Trucks een charme-
offensief op te tuigen. “Onbekend maakt onbemind en we wilden dat
het voertuig een eerlijke kans kreeg en de jongens er echt mee konden
kennismaken. Dus hebben we een ochtend belegd met veel uitleg over de
trucks, koffie, taart en waar iedereen zelf met de auto’s kon rijden. Toen
ze terugkwamen, zagen we meteen dat de stemming positiever was. We
hebben ze op de man af gevraagd: wil jij een Renault? Het hóeft niet.
Nou, de eerste meldde al meteen “dat hij wel héél teleurgesteld zou zijn
als hij hem niet zou krijgen. Na die ochtend was iedereen overtuigd.
Vanaf dat moment heeft het merk er bij ons een aantal vrienden bij. We
hebben zes trekkers Renault T en zeven Renault T bakwagens gekocht.”
tOuringCar
De chauffeurs zijn echt enthousiast over hun Renault trucks, zegt Prins.
“Ik krijg verhalen terug dat ze ‘het als een touringcar vinden rijden’. Daar
kan ik mij wel wat bij voorstellen, want de bakwagens kregen 380 pk en
de trekkers 460 pk motoren. Wat ze ook prettig vinden, is dat ze de
ruimte hebben om zich om te kleden omdat we ze als slaapcabine hebben
gekocht. Want héél soms staat er wel eens een machinist ergens een
nachtje over. Daarom hebben we er ook een standkachel in laten zetten.
Verder hebben we ze heel compleet besteld, met veel camera’s. Dat werkt
wel mee. Wel vinden ze de bediening eigenzinnig. Dat snap ik. Want de
eerste keer dat ik zelf met een Renault wilde wegrijden, zat ik ook even
te puzzelen hoe ik hem in de versnelling moest krijgen. Maar dat is alleen
de eerste keer.”
Winter
Wat Prins ook aan het voertuig waardeert, is Optifleet. “Een van de eisen
die we stellen aan een truck, is dat we het verbruik en de prestaties van
de chauffeur op afstand kunnen monitoren. Dat lijkt een beetje pietlut-
tig. Tenslotte lust een grote freesmachine wel 600 liter in acht uurtjes en
gebruiken wij overall meer dan één miljoen liter diesel per jaar. Maar we
willen onze footprint zo klein mogelijk houden, dus acteren we zeker ook
op het verbruik van de trucks. Dankzij Optifleet van Renault zien we dat
er toch soms nog grote verschillen zijn. Daar kunnen we nu beter op
acteren.”
Omdat de jaarkilometrages zelden boven de 70.000 uitkomen, krijgen de
voertuigen één keer per jaar een beurt bij de dealer. “Dat gebeurt door-
gaans in de wintermaanden. Dan ligt het werk aan de weg toch groten-
deels stil en is er tijd voor onderhoud”, aldus Prins.
TTM.nl februari 2020 | 67
de machine operators van Freesmij zien zichzelf ook als vrachtwagenchauffeurs.
64-65-66-67_fleetrenaultfreesmij.indd 67 13-02-20 13:50