Nikola sprak al vroeg over haar ambities om de Europese markt
te betreden en presenteerde in het voorjaar van 2019 de Tre op
haar eigen event Nikola World. De samenwerking met Iveco
betekende dat de plannen van Nikola snel waarheid zouden
kunnen worden. Nu blijkt hoe snel. Nikola CEO Trevor Milton
maakte bekend dat de BEV-versie van de Nikola Tre in 2021 op
de Europese markt verschijnt en dat in 2023 de versie met
brandstofcel zal volgen. “Iveco en Nikola hebben elkaar echt
gevonden in deze truck”, zei CNH Industrial Hubertus
Mühlhäuser al eerder bij de presentatie. “We willen allebei
disruptive zijn en deze truck is een gamechanger.” Milton gaf
toe dat het conceptmodel op Nikola World echt maar een voor-
zichtige opzet was geweest. “Dit is vijftien stappen verder.”
EigEn gEzicht
We moesten even goed kijken naar de nieuwe Tre. Diens grille
is nog steeds hetzelfde, maar hij zit nu op de koets van een
Iveco S-Way. Er zijn voldoende elementen om de auto een
echte Nikola te maken. De grille natuurlijk, maar ook de geïn-
tegreerde deurhendels (met keyless entry) en de spiegelver-
vangende camera’s. De Iveco-basis verloochent zich echter ook
niet. De lijnen in de carrosserie wijzen daar duidelijk op, maar
toch heeft de Tre een eigen gezicht, al zullen alle blinkende
led-jes uit het front op een productie-exemplaar verdwijnen.
gElikt
Ook in het interieur is het duidelijk dat je in een soort Iveco
zit. Wie de S-Way van binnen heeft gezien kan al vrij snel
concluderen dat je in een Iveco-cabine zit, maar eerlijk is eer-
lijk, er is veel aan gedaan om er een echt ander interieur van
te maken. De conceptversie (want dat is het) van de Tre ziet er
van binnen zeer gelikt en chic uit. De Iveco-stoelen hebben
mooie lichte bekleding en vooral het dashboard is anders. De
vorm herinnert nog aan de S-Way, maar dat is dan ook alles.
Rechts van de chauffeur is een zeer groot display geplaatst,
waarop alle mogelijke functies te bedienen zijn. Ook het info-
display achter het stuur is geheel digitaal. Die twee schermen
lijken rechtstreeks overgenomen uit de Tre die we eerder
zagen op Nikola World. De schermen voor de weergave van
de zijcamera’s zitten op de A-stijlen. Het beeld van een front-
zichtcamera wordt weergegeven op een scherm boven de
rechter A-stijl.
Waar is diE aandrijving?
De aandrijflijn van de Tre Phase II komt van de hand van
Nikola, dat echter wel partners als FPT, Bosch, ZF en Mahle
noemde. Zo heeft Nikola samen met FPT gewerkt aan een
e-axle met dubbele elektromotoren. De waterstofoplossing
van FPT zoals enkele jaren geleden gepresenteerd op de IAA,
reportage
70 | februari 2020 TTM.nl
#waterstof
#CO2-grenzen
#tankstations
68-69-70-71-72-73_iveconikolatre.indd 70 13-02-20 13:51