Pagina 71 van: TTM.nl nr. 1 2020

heeft ook bijgedragen aan de aandrijflijn. Die aandrijflijn van
Nikola blijft intrigeren. In Amerika zagen we de Nikola Two
rijden met naar verluidt een aandrijving met fuelcell. Bij de
Tre zoals die daar werd gepresenteerd konden we geen chas-
sis en geen aandrijflijn ontdekken, dus kruipen we nu,
nieuwsgierig als we zijn, in Turijn weer onder de ‘Nivekola’.
Dat is een teleurstelling. Het chassis is weliswaar aanwezig,
maar verder voelen we weer een houten bodem onder het
chassis en niets wat ook maar lijkt op accu’s. U zei dat deze Tre
vijftien stappen verder was meneer Milton?
De BEV-versie van de Nikola Tre heeft, wanneer die realiteit
wordt, een actieradius van 500 km. Wil je meer rijden, dan is
de fuelcell-versie de oplossing, want die kan in theorie tot
1.200 km ver rijden op volle waterstoftanks. Reëel wordt een
actieradius van 800 km opgegeven.
De Nikola Tre zoals in Turijn gepresenteerd is zoals gezegd
een concepttruck. De truck moet dan worden aangescherpt
en dat gebeurt in overleg met fleetowners en andere klanten.
Dan gaat het om de grootte van de truck, wielbasis, draaicir-
kel etc. De uiteindelijke versie van de Tre wordt gepresen-
teerd op de IAA in 2020. Een dag nadat TTM.nl in Turijn was,
kwamen er tal van grote fleetowners kijken. Enkele daarvan,
onder meer Vos Logistics, reserveerden ter plekke een exem-
plaar van de Nikola Tre.
schoon
De Tre gaat in Europa gebouwd worden. Door Iveco, dat ook
sales en aftersales op zich neemt. Waar de Nikola Tre
gebouwd gaat worden, wilde Iveco brand president Gerrit
Marx nog niet zeggen. “Maar wij zijn de fabrikant, dus de
zero-emissie kwaliteiten worden op het conto van Iveco
geschreven, en dat is belangrijk als je kijkt naar de emissie-
eisen van 2025”, aldus Marx. Zeker is ook dat de BEV- en
waterstoftrucks enkel onder het merk Nikola op de Europese
markt zullen verschijnen. De merknaam Iveco blijft voorlopig
gereserveerd voor andere voertuigen. Zeker is wel, als je goed
naar de woorden van Marx luistert, dat CNH Industrial zich
met de deelname in Nikola, ‘schoon koopt’. Het concern zat
nog zonder echte ‘CO2-killer’ in het gamma en heeft dat
straks dus wel, hopelijk op tijd om de forse boetes vanwege
het niet voldoen aan de CO2-grenzen te ontlopen.
tankstation? Waar dan?
Een voertuig op zich is natuurlijk mooi, maar er is meer dan
dat. Hoe zit het bijvoorbeeld met de tankinfrastructuur voor
waterstof? In Amerika wil Nikola in 2028 700 tankstations
gerealiseerd hebben. In Europa worden dat er fors minder: 70
in 2030. Is dat wel genoeg dan, is de gerechtvaardigde vraag.
Volgens Nikola wel, omdat de FCEV-trucks een fors bereik
TTM.nl februari 2020 | 71
vragenrondje.
topmensen van iveco
(gerrit Marx, links)
zitten op het podium
naast mensen van
nikola (bijvoorbeeld
trevor Milton, mid-
den).
de tre heeft camera’s in plaats van spiegels aan de zijkant, en ook een frontzichtca-
mera.
het dashboard
en vooral het
stuur is duide-
lijk afkomstig
van iveco, de
displays komen
uit de oorspron-
kelijke tre.
#waterstof
#CO2-grenzen
#tankstations
68-69-70-71-72-73_iveconikolatre.indd 71 13-02-20 13:51