hebben en dus niet vaak hoeven te tanken. Wel een
puntje van aandacht is de benodigde ruimte voor zo’n
tankstation, waar ook waterstof geproduceerd wordt. De
oppervlakte is al gauw 3 tot 4 hectare. Dat kan nog wel
eens problemen opleveren in dichtbevolkte gebieden.
Denk alleen maar eens aan Duitsland, waar in de buurt
van de Autobahn al nergens plek is voor een fatsoenlijke
truckparking. Het is echter mogelijk dat Nikola rekent op
de steun van partners waarmee het in een consortium zit,
te weten Shell en Hyundai. Die partijen zetten serieus in
op waterstof en kunnen helpen met de uitbouw van de
infrastructuur. Wel een puntje van aandacht is de druk
waarmee getankt kan worden. Nikola gaat uit van 700
bar, Hyundai heeft al gezegd niet verder dan 350 bar te
willen gaan. Over tanken gesproken: Nikola wil in Europa
beginnen met tankstations met een opslagcapaciteit van
8 ton, terwijl de EU-richtlijnen vooralsnog niet verder
gaan dan 1,5 ton. Daar is nog wel wat werk te doen…
all-in
En hoe gaat het er uitzien voor de gebruiker, het trans-
portbedrijf? Nikola CEO Trevor Milton zei dat transpor-
teurs BEV- of waterstoftrucks moeten kunnen rijden
tegen dezelfde of minder kosten dan de TCO van diesel-
trucks. Een all-in prijs voor leasing, brandstof en onder-
houd, net als Hyundai dat doet, ligt dan voor de hand. In
Amerika gaat Nikola dat model hanteren, maar voor
Europa is daar nog geen beslissing over genomen.
We verwachten dat er in de aanloop naar de IAA van
2020 meer bekend zal worden over de Nikola Tre voor de
Europese markt. Naar een eerste rit later dit jaar kijken
we uit.
reportage
ziet er super uit, zo’n
geheel digitaal display. of
het ook handig is, moet
later blijken.
de deurhendel
en -vergrende-
ling is bijzon-
der te noe-
men. het slot
was aan het
einde van dag
1 kapot.
72 | februari 2020 TTM.nl
Scan de QR-code voor het TTMtv-
vlog!
68-69-70-71-72-73_iveconikolatre.indd 72 13-02-20 13:51