Pagina 74 van: TTM.nl nr. 1 2020
ADIOS ALBION
Vier jaar geleden schreef ik op deze plaats enkele woorden over de mogelijke
uittreding van het Verenigd Koninkrijk uit de EU. Nu het zover is, moet ik
bekennen dat ik meer weemoed voel dan ik toen had gedacht. Als jongeman
...
ADIOS ALBION
Vier jaar geleden schreef ik op deze plaats enkele woorden over de mogelijke
uittreding van het Verenigd Koninkrijk uit de EU. Nu het zover is, moet ik
bekennen dat ik meer weemoed voel dan ik toen had gedacht. Als jongeman
was ik al enigszins Anglofi el. Mijn eerste motor was een Norton en niettegen-
staande het Whitworth schroefdraad en de omgekeerde positie van schakel-
en rempedaal genoot ik er toch van, vooral van het karakter. ‘Karakter’ is
trouwens als het om Engelsen gaat een vriendelijk woord voor eigenwijsheid.
Ook op het gebied van het wegtransport en truckfabricage deed en doet men
in dat land vooral wat men zelf meent dat goed (of eigenlijk beter) is. Dat
twee broers ruzie krijgen en hun truckfabriek simpelweg door midden delen
is alleen maar mogelijk in Groot-Brittannië, in het plaatsje Sandbach om pre-
cies te zijn. Tot in deze eeuw werden daar trouwens truckcabines geprodu-
ceerd met nota bene een essenhouten frame.
Net als de auto-industrie is ook de Britse truckbranche ten onder gegaan aan
behoudzucht, eigenwijsheid en te dominante vakbonden. In de jaren zeven-
tig en tachtig organiseerde de Britse branchevereniging van autoproducen-
ten SMMT voor journalisten elk jaar een studiereis. Meerdere keren gebeurde
het dat er de hele week geen enkele fabriek open was wegens stakingen. In
plaats daarvan werden dan mooie landgoederen en gezellige pubs bezocht.
Ook leuk, maar daar kwamen we natuurlijk niet voor.
Auto’s bouwen kunnen de Engelsen dus niet meer, wat ze wel goed kunnen
is TV-programma’s over auto’s maken. Ook het manipuleren van geldstromen
is iets wat ze goed kunnen, vooral in de Londense City. ‘What’s in it for me?’:
Engelsen zijn er altijd meesters in geweest om ergens ‘tussenin’ te zitten om
zo op slinkse wijze hun eigen deel af te tappen, uiteraard met zo weinig
mogelijk moeite en risico.
Dat alles neemt niet weg dat Groot-Brittannië voor mij toch een sympathiek
land blijft, en dat het voor ons land en zeker ook voor de vervoersbranche
een belangrijke partner is. Gehoopt mag worden op goede handelsverdra-
gen. Of de keuze voor een Brexit verstandig is zal nog moeten blijken. Maar
als ik kijk wat er in de EU allemaal gaande is, weet ik nog niet of uittreding
zo’n slecht idee is.
P.C. Wieman “
74 | februari 2020 TTM.nl
lookin’ back
“
74_lookin39;back.indd 74 13-02-20 13:52