LEIDING
VAN BOVEN
Corona of niet, de energietransitie in de samenleving en ook in het trans-
port gaat in vliegende vaart door. We moeten zo snel mogelijk van fossiele
brandstoffen af en alles moet groen en duurzaam. De motieven zijn goed
en ik zie alle initiatieven met bewondering aan, me gelukkig prijzend dat
ik zo’n dynamische tijd in de logistieke wereld mee mag maken.
Ideeën genoeg dus, maar de uitvoering en vooral de levensvatbaarheid
ervan verschillen nogal. Niet zelden, of zeg eigenlijk maar altijd, komen
daar fl inke hoeveelheden geld bij kijken. Al die techniek moet soms nog
goed ontwikkeld worden en is in het begin, om het even plat te zeggen,
reteduur. Er zijn nu eindelijk vervoerders die, al dan niet geholpen door
accijnsteruggave en Maut-korting, geld kunnen verdienen met het rijden
van een LNG-truck. Want LNG, daar bespaar je CO2 mee. Maar ja, met HVO,
zeker in de 100 procent vorm, bespaar je nog veel meer kwalijke uitstoot.
Waarom gebruiken we dat dan niet allemaal? Het is te duur, want er is
(nog) geen fi nancieel voordeel aan te halen…
Hetzelfde geldt voor de omslag naar elektrische trucks. Met een DKTI-
regeling of straks aanschafsubsidie willen vervoerders nog wel aan zo’n
emissievrije truck. De aanleg van laadinfrastructuur loopt voorlopig hope-
loos achter, daar moeten nog miljarden euro’s ingepompt worden voor alle
e-trucks lekker kunnen pluggen. Hetzelfde geldt voor waterstoftankstati-
ons, maar de situatie in Duitsland spant helemaal de kroon.
In Duitsland gelooft men in de ‘Oberleitungs-LKW’, de truck die met een
pantograaf verbonden is met een bovenleiding. Het idee klinkt niet eens
zo gek: op de snelweg gaan de trucks aan de bovenleiding, zodat ze in de
stad emissievrij kunnen rijden. Leuk hoor, maar wie gaat de daarvoor beno-
digde infrastructuur aanleggen: kilometers en kilometers aan bovenlei-
ding? Het project lijkt me alleen fi nancieel al gedoemd te mislukken en
daarin sta ik niet alleen. Martin Daum van Daimler heeft het idee van een
bovenleiding voor trucks als ‘ridicuul’ in de hoek gezet. Ik zie ook niet in
waarom trucks op de snelweg aan de bovenleiding zouden moeten als dit
in geen enkele stad met een goede tramlijn dan wel trolleybussen ooit suc-
cesvol is geweest. En voor wie het zich nog herinnert: Amsterdam leek met
de CargoTram ooit het ei van Columbus te hebben. Het was een goed idee,
maar mislukte jammerlijk. Nee, als het gaat om energietransitie moet je het
blijkbaar niet zoeken bij leiding van boven…
Arjan Velthoven | Hoofdredacteur TTM.nl
#transitie
#leiding
#followthemoney
“
10 | maart 2021 TTM.nl
editorial
“
10_editorial.indd 10 08-03-21 12:18