16 | maart 2021 TTM.nl
management
gan die we voor de fusie kozen is ‘Samen meer dan logisch’.
Krachtiger dan dat kunnen we het niet zeggen.”
Was een fusie als deze ook noodzakelijk om op langere termijn
rendabel te blijven?
MK: “Noodzakelijk niet, maar het is bekend dat transport niet de
meest rendabele business is. Een van de aspecten van de fusie is
dat je samen beter op de toekomst voorbereid bent. We kunnen
nu als één bedrijf investeren en daardoor beter groeien in volume.
Maar die investeringen, als je data driven wil zijn, moeten dan wel
eerst gedaan worden. Dus als er dan een rendementsverbetering
is, is dat voor de lange termijn.” Simon Loos haakt in: “De integra-
tie van bedrijven en systemen, daar zijn we nu nog mee bezig, en
dat blijft de komende drie jaar wel zo. Ik denk dat we tussen drie
en vijf jaar de eerste rendementsverbeteringen kunnen zien. En
dat mag dan ook best een keertje. Het blijft transport…”
Deze fusie is ook weer een duidelijk teken van schaalvergroting. Is
die trend onomkeerbaar in transport? Hou je dan straks maar een
handjevol spelers over?
SL: “Schaalvergroting is van alle tijden. In automotive en chemie
zie je al veel dat bedrijven samengaan, door fusies of overnames.
In ons segment zie ik in de toekomst ook nog wel wat verschuivin-
gen optreden. Als je als bedrijf mee wilt blijven doen, ontkom je
er bijna niet aan, want je loopt soms tegen je grenzen aan zonder
groot netwerk, IT-kennis en infrastructuur, de juiste certificaten. Je
redt het niet met 30 auto’s. Tenzij je echt in een niche zit, dan kun
je het wel zonder partner af.”
Tot slot: waarom is gekozen voor de naam Simon Loos?
PA: “Dat is deels door de familieband en ook omdat Simon Loos
een naam is met veel meer historie en standing. En het is ook
praktisch natuurlijk: samen een nieuwe naam kiezen zou miljoe-
nen aan rebranding kosten, denk alleen maar aan je wagenpark.
Dat is nu eenvoudiger. Nu moet er enkel van een paar honderd
auto’s de naam Peter Appel Transport worden verwijderd. Da’s een
stuk goedkoper.”
#familie
#logisch
#mogelijkheden
‘Over drie tot vijf jaar moeten we de eerste
rendementsverbeteringen kunnen zien’
12-13-14-15-16-17_managementloosappel.indd 16 08-03-21 09:06