TTM.nl maart 2021 | 23
Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden dat we voor het eerst
kennismaakten met DAF’s nieuwste FAW, oftewel de 8×4-tridem-
asser. Dat was in het voorjaar van 2019, toen de wereld er heel
anders uitzag. Veel is sindsdien veranderd, maar de prestaties van
de DAF FAW niet.
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: DAF TRUCKS, TTM.NL
DAF XF 480 FAW
We maakten voor het eerst kennis met DAF’s nieuwste constructiesegment in het
voorjaar van 2019, in een zonnig Malaga. Zucht, das war einmal, de tijd van
introducties in het verre buitenland ligt al een tijdje achter ons. Zelfs de ver-
bruikstesten die we als TTM.nl in Duitsland rijden, kunnen momenteel niet plaats-
vinden. Vervelend als we het hebben over nieuwe trekker-opleggercombinaties,
maar het span dat we vandaag gaan rijden leent zich niet zo goed voor een ‘elke
druppel telt’-benadering. Dus maken we van een ‘officiële’ test maar een fijne
rij-impressie binnen onze landsgrenzen.
BluE
Op het fabrieksterrein van DAF Trucks treffen we namelijk een DAF XF FAW. DAF
Trucks gebruikt al sinds mensenheugenis drielettercodes om de asconfiguratie
van een vrachtwagen aan te geven. Waar de letters precies voor staan: dat weet
zelfs de DAF demo-chauffeur die ons vandaag vergezelt niet. Staand naast de
DAF komen we uiteindelijk uit op Frontstuur Algemeen… eehhh Waanzinnig!
Want ja, deze XF ziet er uiterst imposant uit. Het Jamaican Blue, dat momenteel
DAF’s af-fabriekkleur is, verveelt nog altijd niet, en de KTK Python afzetcontainer
en container op de GS Meppel drieassige aanhangwagen zijn in dezelfde kleur-
stelling gespoten. Contrasterende oranje dekzeiltjes op de bulkcontainers en er
staat echt een plaatje van een combinatie.
Verdraaid
handig
22-23-24-25-26-27_testdafxffaw.indd 23 08-03-21 13:07