Pagina 25 van: TTM.nl nr. 1 2021

TTM.nl maart 2021 | 25
Met een mee-
sturende achter-
as draait de DAF
krappe bochtjes
met gemak.
Een MX Engine
Brake èn een ZF
Intarder op deze
XF FAW.
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
DAF
Type
XF 480 FAW
Motor
Type
Paccar MX-13
Slagvolume
12,9 liter
Vermogen
355 kW (483 pk)
Koppel
2.500 Nm bij 900-1.125 omw./min.
Aandrijflijn, onderstel
Transmissie
Traxon 12 speed
Banden 1e vooras
Goodyear Kmax 385/65 R22,5
Banden 2e vooras
Goodyear Kmax 315/80 R22,5
Banden 1e achteras
Goodyear Kmax 315/80 R22,5
Banden 2e achteras
Goodyear Kmax 385/65 R22,5
Vering voor
Parabool
Vering achter
Luchtvering
Banden aanhanger
Goodyear Kmax T 385/55 R22,5
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
nb
Eigen gewicht tijdens test (ton)
43
Hoogte kopschot (m)
3,9
Frontaal oppervlak (m2)
9,4
Achterasreductie
2,83
Motortoerental bij 85 km/uur in hoogste
gang (omw./min.)
1.100
Spoilers
geen
Geluidsniveau bij 85 km/uur (dBA)
65
Basisprijs (€)
Op aanvraag
Prijs zoals getest (€)
Op aanvraag
Importeur
DAF Trucks
Postbus 90065
5600 PT Eindhoven
www.daf.com
TAnDEM
De FAW is een 8×4-tridemcombinatie, maar voordat we dat in ogenschouw
nemen, kijken we eerst nog even naar de XF-cabine. Het is een Space Cab-
uitvoering, nog steeds up-to-date, maar de nieuwe DAF truckrange laat niet
meer lang op zich wachten. Boven aan de voorruit zien we een groengetinte
zonnekap en daarboven nog drie fraaie led-cabinetoplampen. Op het dak
staan ook nog eens twee zwaailampen. Optioneel allemaal, maar het maakt
van deze XF wel een echte werktruck. Daarom heeft de XF ook geen dakspoi-
ler of fraaie zijfenders voor de aerodynamica. Hij is gemaakt om te werken!
Dan naar de vierassige configuratie, want die is bijzonder. De voorste as is een
9-tons as met bladveren. In het midden van het stel staat een SR1360T-
tandemstel met single reductie, goed voor in totaal 26 ton. Aan het einde
vinden we een 8-tons gestuurde naloopas. Als we in plaats van de 9-tons
vooras DAF’s nieuwe 10-tons vooras hadden meegekregen, had het totaalge-
wicht kunnen oplopen tot maar liefst 44 ton. Wettelijk zijn we in ons land
echter gebonden aan een maximaal combinatiegewicht van 36 ton. Als we op
de parkeerplaats bij DAF een beetje rondrijden met de combinatie, zien we al
dat hij dankzij de gestuurde naloopas een heel korte draaicirkel heeft. Hoe
kort, daar komen we later op de dag nog achter.
ACC?
Eerst nemen we de XF mee voor een aantal snelwegkilometers. Want zo’n
FAW mag dan wel gespecificeerd zijn als truck voor de recyclingindustrie of de
bouw, om daar te komen moet je toch vaak over geasfalteerde wegen. Onder
de cabine ligt de vertrouwde MX13-motor met 483 pk. Schakelen gaat als
vanzelf met de ZF Traxon 12-gangs transmissie. Motor en transmissie zijn op
zich al een fijne combinatie, maar Eco Performance zorgt er ook nog eens voor
dat er kracht beschikbaar is als we het nodig hebben tijdens het werk, en dat
er toch ook op brandstof wordt gelet. Over brandstof gesproken, DAF gaat
nog altijd prat op het gebruik van HVO, de diesel die CO2-uitstoot sterk ver-
mindert. Opvallend aan de XF FAW is dat we wel cruise control tot onze
beschikking hebben, maar geen Adaptive Cruise Control. En daar houden we
nou juist zo van tijdens de lange uren op de rechterbaan, en op DAF’s zit het
standaard…. Om met ACC te kunnen rijden is het Advanced Emergency
Braking System op de truck vereist, en dat zit niet op deze vierasser. Voor som-
mige configuraties is het al leverbaar, maar nog niet op deze 8×4 FAW. Blij
worden we in ieder geval wel van de cabine van de XF. Hoe oud het concept
dan ook mag zijn, het voldoet nog altijd prima en met fraaie comfortvoorzie-
ningen als de luchtgeveerde en met leer beklede stoelen of het lekker dikke
Comfort-matras heb je als chauffeur weinig te klagen. Als we de snelweg weer
verlaten, zien we dat de DAF behalve een MX Engine Brake ook een ZF
Intarder heeft.
MAnOEuVrErEn
Als we terugkeren op het terrein van DAF komen we erachter dat we één
vaardigheid van de FAW nog niet hebben uitgeprobeerd: hoe houdt hij zich
met manoeuvreren? We parkeren de aanhangwagen… oké, dat laten we
doen door Niek, de demo-chauffeur van DAF. Het achteruitrijden met zo’n
22-23-24-25-26-27_testdafxffaw.indd 25 08-03-21 13:07