Hoe dat in zijn werk gaat, een topman van een truckfa-
brikant interviewen? Je stuurt van tevoren een setje
vragen op, zodat hij en zijn medewerkers zich kunnen
voorbereiden. En je krijgt vanzelf te horen of onderwer-
pen taboe zijn. Zo ook nu. De vraag: ‘Welke invloed
heeft de mogelijke deal met FAW op de huidige strate-
gie?’ diende dan ook onbehandeld te blijven.
Business unit
Luca Sra werkt al sinds 1997 voor Iveco. Halverwege het
vorige decennium maakte hij een uitstapje naar Thermo
King, maar in 2019 werd hij vicepresident after market
solutions bij CNH Industrial, het moederbedrijf van
Iveco. In november 2020 werd hij COO van de nieuwe
Iveco Trucks business unit.
Sra wil eerst best nog even terugkijken naar 2020. “Het
eerste kwartaal was naar verwachting goed. Daarna
zakte het snel in, we moesten letten op onze kosten,
kijken of en hoe we nog konden produceren. Dat is
koorddansen, maar het herstel kwam sneller dan ver-
wacht. In Q2 hadden we te maken met 25 procent
omzetverlies. In totaal verloren we in de truckmarkt
ongeveer 15 procent omzet, in de bestelautomarkt
ongeveer 8 procent. Het laatste kwartaal van 2020 was
wel weer goed. Als ik naar de cijfers kijk, zie ik een
omzetstijging van 6 procent. Het marktaandeel kwam
vorig jaar uit op 10,5 procent in Europa. De S-Way doet
het in zijn segment met 7 procent niet slecht.”
Disruptie
2020 had echt het jaar van de S-Way moeten worden. Is
dat ook gelukt? Sra: “Ik zie de S-Way als een ‘positive
disruptor’. Hij heeft een prima marktentree gemaakt.
Het is een mooie truck, maar het gaat natuurlijk om de
inhoud. Het chauffeurscomfort is belangrijk. Nog
belangrijker vind ik de mogelijkheden met connectivity.
Klanten laten ons zien dat dat belangrijk voor hen is,
want 90 procent van de S-Ways is connected. Dat geeft
ons een gateway, bijvoorbeeld voor predictive main-
tenance. Dan ga je van ongeplande stilstand tot geplan-
de stilstand met minder slijtage. Ook is er direct contact
mogelijk met fleetmanager en chauffeur. Dat is veel
waard voor alle partijen.” Sra geeft echter ook aan dat
transporteurs goed moeten worden geïnformeerd over
TTM.nl maart 2021 | 29
Luca Sra is sinds vier maanden de nieuwe Chief Operating Officer van Iveco. Van de
afdeling trucks om precies te zijn. Hoe gaat het met Iveco in de Covid-19-pandemie en
hoe ziet de nabije toekomst van Iveco er uit? TTM.nl kon exclusief aan tafel met Sra.
tekst: ARJAN VELTHOVEN | Foto’s: IVECO
The new
president
Luca Sra, Iveco Trucks
28-29-30-31_ivecosra.indd 29 08-03-21 13:08