30 | maart 2021 TTM.nl
management
de mogelijkheden van connectivity. “Bot gezegd: een stuk ijzer
verkopen is makkelijker dan een stuk lucht. Het is een dubbele
uitdaging gebleken, eerst intern iedereen gefocust krijgen op
connectivity, en dan nog de klanten. Maar het pakket is nu goed
genoeg, want er is, zoals ik al zei, voldoende interesse uit de
markt.”
eigen kracht
Prachtig, maar is de S-Way de truck die Iveco nu eindelijk een
Europees marktaandeel van dubbele cijfers gaat bezorgen? Daar
heeft Sra een interessante kijk op. “Het gaat niet zozeer om die
dubbele cijfers. Er moet duurzame, consistente groei zijn, dat is
veel belangrijker. We groeien nu op een manier die bij ons bedrijf
past. Onze buyback- en occasionportefeuilles bijvoorbeeld zijn
heel netjes onder controle. Ik bedoel: we willen op een winstge-
vende manier groeien, zonder kunstgrepen om het marktaandeel
te laten groeien. De S-Way zal met al zijn voordelen, kijk bijvoor-
beeld maar eens naar het feit dat hij 4 procent zuiniger is dan de
Stralis, op eigen kracht groeien in de markt.”
LNG
De energietransitie is in volle gang. De Nikola BEV, op basis van de
S-Way, rijdt testrondjes in de VS en moet in 2022 op de markt zijn.
Als transitiebrandstof wordt bijna uitsluitend LNG genoemd, en
juist daar is Iveco erg sterk in. “Ja, maar wij waren ook de eerste.
LNG een transitiebrandstof?”, vraagt Sra. “Voorlopig gaat LNG
niet weg, ook al is nu maar 3 procent van de trucks voorzien van
LNG. Iveco heeft een marktaandeel van 45 procent in LNG-trucks.
En dat duurt ook nog wel even, zeker tot de CO2-emissie-eis in
2025 een feit is. Tot die tijd is LNG echt belangrijk. Gas is ook voor
kleinere auto’s belangrijk, je zou zelfs aan LNG op de Eurocargo
kunnen denken.”
Dat lijkt een opvallende zienswijze, want in het middensegment
heeft Iveco, in tegenstelling tot de concurrentie, geen elektrische
vrachtwagen. “Een elektrische Eurocargo komt er wel, we werken
er aan”, aldus Sra. “Maar niet op korte termijn. De focus ligt nu
op CNG en LNG, zeker voor dat segment. De Daily komt trouwens
in 2022 wel in een vernieuwde elektrische versie op de markt.”
Luca Sra is voorzichtig om zomaar met trends mee te gaan doen.
“Ik krijg vragen over een digitaal instrumentarium in de S-Way.
Daar werken we zeker aan, maar je moet je ook afvragen wat
onze klanten willen. Je kunt wel fors investeren in de ontwikke-
ling van zo’n display, maar is dat echt wat klanten willen? Die
afweging moet je altijd maken, en in deze volatiele tijden hele-
maal. De klant staat bij ons steeds meer centraal. De Covid-19-
pandemie heeft een nieuwe dimensie geschapen, waarin je heel
flexibel moet zijn en de focus moet hebben op wat de klant
vraagt. We hebben bewezen dat we dat kunnen, en dat blijven
we voor de toekomst ook doen.”
#president
#LNG
#klantgericht
28-29-30-31_ivecosra.indd 30 08-03-21 13:08