Pagina 32 van: TTM.nl nr. 1 2021

32 | maart 2021 TTM.nl
CTG Logistics plant met Route Optimiser ST
Eigenlijk was Ben van Oosterhout nooit van plan om een eigen trans-
portbedrijf op te zetten. Niet transport, maar laden en lossen is de
specialiteit waarvoor hij in 2000 Cargo Terminal Gadering heeft opge-
richt. “Onze opdrachtgevers groeperen kleine zendingen in onder
meer het Verre Oosten tot volle containers. Die containers laten ze
naar Rotterdam komen, waar wij ze lossen in ons warehouse in
Vondelingenplaat. Hier zoeken we de lading uit, waarna de import-
zendingen worden gedistribueerd richting eindbestemming. Het
omgekeerde doen we ook: exportzendingen samenvoegen tot volle
containers, die de hele wereld over gaan.”
Aanvankelijk voerde Cargo Terminal Gadering het groepagewerk uit
in opdracht van andere logistiek dienstverleners. Na verloop van tijd
besloot Van Oosterhout om zelf het voor- en natransport te organise-
ren en daarvoor een eigen expeditiekantoor op te zetten, louter voor
transportgerelateerde zaken: CTG Logistics. De prestaties vielen tegen.
“Wij waren erg afhankelijk van vervoerders die niet de service konden
bieden die wij verlangden. Regelmatig vergaten ze zendingen en soms
kwamen ze helemaal niet opdagen. Daarom zijn we noodgedwongen
zelf begonnen met transport. Met enige tegenzin.”
één dag tijdwinst
Die tegenzin is twee jaar na de start van de transportactiviteiten vol-
ledig verdwenen. De combinatie van laden en lossen met transport
blijkt goud waard. Als een container vandaag wordt gelost, worden
de goederen vanavond nog geladen in de gereedstaande opleggers.
Morgenochtend vertrekken die opleggers naar klanten in Nederland,
België of het Duitse grensgebied. “In de loop van de dag hebben de
klanten hun goederen al in huis”, verklaart Van Oosterhout. “Een
andere vervoerder moet die goederen eerst ophalen en naar zijn
eigen warehouse brengen om ze te kunnen verdelen over de verschil-
lende opleggers. Dat kost één dag extra.”
Die ene dag tijdwinst is belangrijk voor klanten. CTG dreigde lading-
pakketten te verliezen omdat concurrenten sneller konden uitleveren.
“Die concurrenten waren transportbedrijven die besloten hun eigen
warehouses op te zetten. Wij hebben de omgekeerde weg bewan-
deld. In 2018 zijn we gestart met twee eigen opleggers. Nu vertrekken
elke dag 30 tot 35 opleggers vanaf ons warehouse in Vondelingenplaat.”
Overzicht kwijt
Al snel na de start had Van Oosterhout in de gaten dat de transport-
planning het grootste knelpunt zou worden. “Veertig of vijftig zen-
dingen plannen lukte nog wel met de hand. Maar elke week kwamen
daar tien, twintig of dertig zendingen bij. Onze planners raakten snel
het overzicht kwijt. Aanvankelijk zaten ze tot acht, negen of tien uur
’s avonds te plannen, later zelfs tot elf of twaalf uur. Dat liep behoor-
lijk fout. Als we in het warehouse pas om elf uur kunnen beginnen
met het laden van de opleggers, zijn ze de volgende ochtend niet op
tijd klaar. Met als gevolg dat een aantal trailers te laat vertrekt.”
De bestaande software kon geen uitkomst bieden. Het betrof een
oude DOS-applicatie die Van Oosterhout twintig jaar geleden zelf had
gebouwd. Het systeem ondersteunde de processen in het warehouse
en bood later ook enige ondersteuning op het gebied van transport,
maar functionaliteit voor transportplanning ontbrak. “Bovendien kon
het systeem de enorm toegenomen hoeveelheid data niet meer aan.
We moesten voortdurend back-ups maken om ruimte te maken voor
nieuwe data. Bovendien kreeg het systeem steeds meer kuren en liep
het regelmatig vast. Na twintig jaar was het systeem gewoon op.”
nOOdOplOssing
CTG vroeg een softwarehuis met ervaring in de logistiek om een com-
pleet nieuw warehousemanagementsysteem (WMS) te bouwen. Het
was de bedoeling dat dit softwarehuis ook een transportplanningsys-
teem zou ontwikkelen. Het WMS was daarop al voorbereid. “Maar dat
liep vertraging op omdat het softwarehuis onvoldoende mankracht
had. Omdat het aantal zendingen wekelijks toenam en we flink in de
problemen kwamen, moesten we in actie komen. Op dat moment
kwamen we in contact met PTV. We hebben het plan om zelf een
systeem te bouwen meteen losgelaten en besloten Route Optimiser ST
te implementeren. Waarom zelf het wiel uitvinden als er een prachtig
ritplanningsysteem beschikbaar is?”
Twee jaar geleden besloot CTG Logistics om naast het warehouse in de Rotterdamse haven ook een eigen
transportafdeling op te zetten. Met succes. Inmiddels vertrekken elke dag 30 tot 35 trucks naar bestemmingen in heel
Nederland en daarbuiten. Dankzij het ritplanningsysteem PTV Route Optimiser ST heeft CTG die snelle groei kunnen
opvangen. Directeur en eigenaar Ben van Oosterhout: “Hoe eerder we met het systeem konden starten, hoe beter.”
Het voordeel
van algoritmes
tekst: MARCEL TE LINDERT | FOtO’s: KOOS GROENEWOLDICT
32-33-34-35_ict.indd 32 08-03-21 13:08