Pagina 35 van: TTM.nl nr. 1 2021

Het eerste contact met PTV werd begin 2018 gelegd. In mei 2018 startte
de implementatie. Niet veel later was Route Optimiser ST in gebruik.
“Toen we begonnen met implementeren, was het nieuwe WMS nog niet
gereed. PTV heeft een noodoplossing ontwikkeld, waarmee we toch data
konden uitwisselen met de DOS-applicatie en met onze klanten”, vertelt
Van Oosterhout, die praat over een spannende tijd. “Gelukkig was PTV
hier aanwezig om alles werkend te krijgen. Problemen werden ter plekke
opgelost. Daardoor hebben we veel tijd bespaard. En we hadden geen
tijd te verliezen. Hoe eerder we met het ritplanningsysteem konden star-
ten, hoe beter.”
‘partyknOp’
Inmiddels beschikt CTG over een team van vier planners, die elke dag 220
tot 240 zendingen afhandelen. Het duurde even voordat die planners
durfden te vertrouwen op de algoritmes in Route Optimiser ST. Het
systeem biedt de mogelijkheid om met één druk op de knop automatisch
een planvoorstel te genereren, maar die knop werd aanvankelijk niet
gebruikt. Van Oosterhout wijt dat aan de angst dat het systeem bepaalde
tijdsafspraken, voertuigcriteria en andere restricties over het hoofd ziet.
“Het aantal restricties groeit snel. Klanten stellen steeds meer eisen. De
ene klant wil dat we dertig minuten voor aankomst even bellen. De
andere klant wil dat we ons eerst melden met een speciaal document.
Soms moeten we om 8.00 uur in Groningen een zending afleveren en om
16.00 uur een zending ophalen. Hoe kun je dat in hemelsnaam efficiënt
inplannen? Planners hebben vandaag de dag echt een zwaar leven.”
De ommekeer kwam toen een planningspecialist van PTV bij de planners
aanschoof. Hij liet zien hoeveel kilometers en uren het bedrijf had kun-
nen besparen door de automatische planfunctie te gebruiken. Als de
algoritmes bepaalde restricties over het hoofd zagen, werden die direct
in Route Optimiser ST vastgelegd. Met als gevolg dat het planvoorstel
steeds beter en betrouwbaarder werd. “Wij praten nu over de partyknop.
Door daarmee te spelen, zijn de planners met de software vertrouwd
geraakt. Inmiddels kunnen ze niet meer zonder. Zonder software is het
gewoon onmogelijk om rekening te houden met alle randvoorwaarden.”
kOstenBesparing
Nu zijn de vier planners binnen een uur klaar met de ritplanning. De basis
daarvoor vormt het planvoorstel dat het ritplanningsysteem genereert op
basis van de data uit het WMS, die dankzij een aanpassing in Route
Optimiser ST door de planners kunnen worden verrijkt. Vervolgens hoe-
ven de planners het planvoorstel alleen nog maar te optimaliseren. “De
partyknop doet zijn werk, maar nog steeds moeten de planners hun
hoofd gebruiken. In de software kunnen ze eenvoudig met zendingen
schuiven om de ritten te optimaliseren. En als de ritten eenmaal klaar
staan, kunnen we direct vanuit het ritplanningsysteem de laadlijsten
afdrukken. PTV heeft daarvoor een aanpassing gemaakt, zodat we de
laadlijsten niet handmatig hoeven in te tikken. Dat scheelt enorm veel
tijd.”
Ook de ritplanning zelf is verbeterd. De vreemde ritten uit het verleden
behoren tot het verleden. “De kostenbesparing is enorm. Omdat we zo
hard groeiden, moesten we ons team steeds uitbreiden. Door software in
te zetten, kunnen we met hetzelfde team meer werk verzetten. Wij zijn
snel gegroeid, maar wel gecontroleerd.”
nOg meer graven
CTG verwacht in de toekomst nog meer uit de algoritmes te kunnen
halen. “Ik schat dat we nog niet de helft van de mogelijkheden hebben
ontdekt. Maar het probleem is de tijd. Nu het erg druk is, doen we vooral
wat we moeten doen en zijn we niet bezig met uitvinden wat de software
nog meer kan”, zegt Ben van Oosterhout, die eraan toevoegt dat zijn
zoon Bob – sinds kort ook in het bedrijf – zich hiermee gaat bezighouden.
De volgende stap is de koppeling van het ritplanningsysteem met de
boordcomputers van Rietveld. Die boordcomputers leveren CTG wel
inzicht in de actuele posities van alle voertuigen, maar niet in de status
van de zendingen. Twee medewerkers zijn nu voortdurend met de chauf-
feurs aan het bellen om te checken of een zending al is afgeleverd of
opgehaald. “Wij zijn bezig met een app om die communicatie te verbete-
ren. Als we die kunnen koppelen met de ritplanning, zou dat geweldig
zijn. Dan kunnen we meteen zien welke rit volgens planning verloopt en
welke rit met vertraging kampt.”
De toekomst ziet Van Oosterhout met vertrouwen tegemoet. Zeker nu de
markt voor groepagecontainers opnieuw aantrekt. “Sinds de uitbraak van
het coronavirus zijn grote bedrijven zuiniger gaan inkopen. Ze laten geen
volle containers meer binnenkomen, maar kleinere zendingen. Dat bete-
kent dus meer groepagecontainers en meer werk voor ons. Elke crisis
biedt kansen.”
TTM.nl maart 2021 | 35
als de planning niet op tijd klaar is, vertrekt een deel van de opleggers te laat.
32-33-34-35_ict.indd 35 08-03-21 13:09