HAVI is een wereldwijde logistieke foodservice dienstverle-
ner, die vroeger in Nederland bekend stond als MLS
(McDonald’s Logistic Services). Michiel Degen: “We waren
daarin echt de logistiek uitvoerende tak van McDonald’s.
Uiteindelijk zijn wij, en nog veel meer bedrijven die wereld-
wijd ongeveer hetzelfde deden, opgegaan in HAVI. HAVI is
een totaalontzorger voor McDonald’s. Je ziet onze distribu-
tietrucks op de weg, maar we doen ook een deel van de
marketing, de programmering van de selfservice-palen, het
afval ophalen met de groene trucks, het forecasten van
omzetten en zelfs het ontwerp van de Happy Meal-speeltjes!”
Tegenwoordig werkt HAVI ook voor BP, Van der Valk,
Vapiano, Five Guys, Taco Bell en KFC. In Nederland werken er
bij HAVI 300 mensen, op onder meer twee dc’s in Barendrecht
en Amersfoort.
Pilot
Het zichtbare wagenpark van HAVI bevat 26 vrachtwagen-
combinaties. “Trekker-trailer, maar vooral bakwagencombi’s.
We rijden Mercedes-Benz en Scania, maar we zijn ontwikke-
lingspartner van Scania, dus langzaam aan worden we
Scania-only. Daarom konden we ook rijden met de Scania
PlugIn Hybride. Een van de twee pilot-trucks, en de enige met
een G-cabine. Bestel je nu een Scania PHEV, dan krijg je een
P- of een L-cabine. We hebben dus echt een unieke truck. De
andere PHEV rijdt trouwens voor ons bij Suez voor
McDonald’s”, schetst Degen.
Renewable diesel
HAVI is al lang bezig met het duurzaam inrichten van haar
logistiek. “We waren zes jaar geleden een van de eersten die
met een Scania LNG-truck gingen rijden. Ook een pilot-truck,
dus we hebben de ontwikkeling van de LNG-trucks van
Scania goed meegemaakt. Nu zijn de kwaliteit en het ver-
bruik uitstekend, maar in het begin was dat anders. Het was
een leerproces. Wat we nog altijd lastig vinden, is de tankin-
frastructuur van LNG. We hebben op ons eigen terrein een
pomp voor diesel, waar nu 100%HVO in zit. Dat is een wereld
van verschil met LNG-tanken op locatie, met diverse tankpas-
jes, een hele procedure aan de pomp, verschillende drukken
en dan moet je soms ook nog lang wachten bij een tankloca-
tie. Ik kan me voorstellen dat chauffeurs dan denken: ‘LNG is
dan wel 10-15 procent schoner, maar ik heb ook 10-15 pro-
cent omgereden en gewacht. Wat is nou het voordeel?’ De
TTM.nl maart 2021 | 37
Logistiek dienstverlener HAVI staat bekend om zijn inzet van alternatieve brandstof-
fen en is zelfs ontwikkelingspartner van Scania. Sinds kort rijdt HAVI met een Scania
PlugIn Hybride EV (PHEV) door Amsterdam. Hoe bevalt dat en wat zijn de volgende
duurzame stappen? TTM.nl sprak (online) met operations manager Michiel Degen.
Michiel Degen, HAVI
tekst: ARJAN VELTHOVEN | Foto’s: HAVI, TTM.NL
Op weg naar
nulemissie
36-37-38-39-40_haviscania.indd 37 08-03-21 09:34