Pagina 38 van: TTM.nl nr. 1 2021

38 | maart 2021 TTM.nl
fleetmanagement
gemiddelde besparing op CO2 met HVO tot wel 90 procent is
volgens Degen veel groter. “HVO zie ik echt als de transitiebrand-
stof van de toekomst, op weg naar volelektrisch. Ja, HVO is duur-
der dan normale diesel, veel duurder zelfs. Maar het past in onze
duurzaamheidsstrategie, en de klant is bereid ervoor te betalen.
Tevens is HVO bij ons circulair. We halen bij McDonald’s ook de
frituurvetten op. Dat verkopen we aan de leverancier, die er rene-
wable diesel van maakt. Met de opbrengst financieren wij deels
het rijden op HVO.” Voor LNG is de toekomst bij HAVI wat bleek-
jes. “De LNG-trucks die we hebben, zullen in de toekomst op bio-
LNG gaan rijden, maar LNG staat strategisch gezien voor de toe-
komst niet op onze fuel roadmap, met de beschikbaarheid van
100%HVO. Dan heb ik het wel echt over Nederland. In Duitsland,
Spanje en Italië zien we dat LNG binnen HAVI heel goed aan-
slaat”, aldus Degen.
GeoFencinG
Bijna anderhalf jaar geleden was Scania op zoek naar een partner
om de eerste generatie Scania PlugIn Hybride truck in de praktijk
te testen. “HAVI Global is daar toen op ingesprongen. Er is beslo-
ten: wij willen wel dat leergeld betalen om te zien hoe dat werkt.
Met het bereik, met elektrisch koelen, met emissievrije zones en
geofencing, alles”, legt Degen uit. De door Scania geleverde truck
werd door Heiwo voorzien van opbouw. Carrier Transicold leverde
met de Syberia Twin Cool op de motorwagen en Iceland Twin op
de aanhangwagen een dieselloze koeling. Een batterij van
AddVolt zorgt ervoor dat er op momenten dat geen elektriciteit
beschikbaar is, er toch elektrisch gekoeld kan worden. “Want we
wilden dit project alleen als het zoveel mogelijk emissievrij kan”,
benadrukt Degen.
e-Pto
De Scania zoals die nu door HAVI wordt gebruikt kan geheel elek-
trisch 12 km rijden. “8 kilometer in de winter”, zegt Degen. “Maar
een rit van de Ring Amsterdam door het centrum is al snel 18 km.
Dus hebben we met Scania onze ritten doorgenomen, en de plan-
ning. We stoppen per rit 3 tot 4 keer bij McDonald’s filialen om te
leveren, waar we tijdens het lossen 1 of 2 keer zouden moeten
bijladen. Dat gaat nu nog met AC, maar de nieuwste Scania’s
PHEV kunnen al met DC laden.” Degen ziet de technische ontwik-
keling van de PHEV-truck snel gaan. “Wij hebben één batterijpak-
ket, de nieuwste Scania PHEV heeft al drie batterijpakketten, met
per pakket bijna dubbel zoveel capaciteit. Daarmee is het puur
elektrische bereik al 60 km. Daarmee kun je nog veel efficiënter
werken zonder bijladen. Met die nieuwe versie kun je echt de
komende jaren vooruit. Al in 2022 kun je dan emissievrij in stads-
centra komen, en je hebt dan idealiter ook nog eens een e-PTO
voor je Carrier-koelsystemen. Buiten de stad op 100%HVO, binnen
de stad volledig elektrisch. Dat is iets waar we nu al mee testen in
2021, wat uitgerold kan worden in 2022 en waar we niet mee
moeten wachten tot 2025 of zelfs 2029. Zo is PHEV echt onderdeel
van de nabije toekomst.”
‘Buiten de stad op HVO, binnen
de stad volledig elektrisch. Dat is
iets wat we nu al kunnen doen’
36-37-38-39-40_haviscania.indd 38 08-03-21 09:34