40 | maart 2021 TTM.nl
fleetmanagement
PRivileGes
Degen verwacht met de huidige PHEV nog vier of vijf
jaar te rijden, zo’n 120.000-130.000 km per jaar. “Zoals
we hem nu inzetten, met HVO dus, realiseren we al
10 procent aan brandstofbesparing ten opzichte van een
normaal dieselaangedreven voertuig.” Toch is Degen
huiverig om nog meer Scania’s PHEV te bestellen. “De
nieuwste versie, met die 60 km puur elektrische range,
heeft geen e-PTO. Dat betekent dat we maar liefst 60
km niet met de elektrische Carriers kunnen koelen. Dat
model wordt het dus niet voor ons. Hoe goed de instal-
latie van Carrier met AddVolt ook is, dat wil ik niet nog
een keer. Of via een e-PTO, of een systeem dat we direct
kunnen koelen vanuit de accu’s van de truck. Dan hou-
den we van de 60 km range ongeveer de helft over. Dat
is voldoende voor HAVI in Amsterdam. En er zijn geen
steden met een grote emissievrije zone”, aldus Degen.
Hij verwacht dat de nieuwe PHEV dubbel zo duur wordt
als een normale dieseluitvoering. “Maar je krijgt er wel
meer techniek en inzetbaarheid richting de toekomst
voor. Subsidie en een efficiënte inzet zijn echter nodig
om zo dicht mogelijk bij een businesscase te komen.
Privileges als verruimde venstertijden, nachtdistributie
of zelfs het rijden over busbanen zijn daarbij vandaag
de dag noodzakelijk om het gat verder terug te bren-
gen.”
Wanneer denkt HAVI met zijn vrachtwagens volledig
elektrisch te kunnen gaan rijden? Degen glimlacht:
“Daar hebben we het met Scania, TNO en Suez over
gehad, voor de DKTI-regeling. De vraag is bij Scania
neergelegd wanneer we kunnen gaan rijden met een
volledig elektrische combi, met elektrische koeling dus
ook, met een range van 300 km. Antwoord: over drie
jaar. Dus dat is nog wel even weg voordat we daarmee
aan de slag kunnen.”
#LNG
#HVO
#elektrisch
‘Een efficiënte volledig zero emissie oplossing voor in de binnensteden
met de Scania PHEV is er pas met een e-PTO’
36-37-38-39-40_haviscania.indd 40 08-03-21 09:34