Pagina 43 van: TTM.nl nr. 1 2021

ERRU is een afkorting van European Register of Road trans-
port Undertakings. Het is een Europees vervolg op de natio-
nale registers waarop transportbedrijven en transportmana-
gers staan die overtredingen hebben begaan. De uitwisse-
ling van data tussen die diverse nationale registers was op
zijn zachtst gezegd niet een sterk punt. In ERRU worden al
die nationale registers aan elkaar gekoppeld en is alles dus
pan-Europees inzichtelijk. ERRU had er al in 2013 moeten
zijn, maar veel EU-lidstaten lieten de verordening op zijn
beloop. Eerst had ERRU betrekking op de meest ernstige
overtredingen, maar sinds een paar jaar gaat het ook om
heel ernstige en ernstige overtredingen. Op wat dat precies
zijn, komen we later even terug.
ClassifiCatie
ERRU wordt dan wel dit jaar ingevoerd, het is nog niet klaar.
“De nieuwe regels van het Mobility Package moeten nog
naar zwaarte worden geclassificeerd en ook moet er nog
een gemeenschappelijke risicoclassificatie worden opge-
steld”, legt Nathalie Krul, beleidsadviseur bij TLN, uit. “Met
die risicoclassificatie kunnen inspecteurs straks langs de weg
in heel Europa zien tot welke risicoklasse een vervoerder
hoort, zodat er doeltreffender gecontroleerd kan worden.
Deze risicoclassificatie gaat in september 2022 in ERRU in
werking. Dan zullen ook kentekens en informatie over het
personeelsbestand worden toegevoegd”, aldus Krul.
Overtredingen
Wanneer krijg je als transportbedrijf en transportmanager
nu te maken met het ERRU-register? “Dat kan op twee
manieren”, zegt George Koehorst, bij ILT verantwoordelijk
voor toezicht marktordening. “ERRU begint te tellen als er
sprake is van een veroordeling door een rechter dan wel het
betalen van een schikkingsvoorstel. Het moet dan wel om
ERRU-feiten gaan.” Welke overtredingen gelden voor ERRU
is vastgelegd in een Europese lijst (EU Verordening 2016/403).
“Aan de overtredingen zijn punten toegekend. Als er een
bepaalde grenswaarde is bereikt, kijkt de ILT naar de
betrouwbaarheid en rapporteert naar de NIWO”, legt
Koehorst uit. Overtredingen die als ERRU-feit kunnen wor-
den aangemerkt zijn overtredingen van de rij- en rusttijden,
misbruik van bestuurderskaarten, overtredingen van maten
en gewichten, overtredingen rond rijbewijzen en code95,
maar ook bij overtredingen op het gebied van gevaarlijke
goederen en dierenvervoer. Zoals gezegd zijn er drie zwaar-
tes in overtredingen. “De zeer ernstige overtredingen (MSI)
leveren 9 punten op, de heel ernstige (VSI) 3 punten en de
ernstige overtreding (SI) 1 punt”, schetst Koehorst. De ver-
houdingen tussen die overtredingen zijn allemaal vastge-
legd. Koehorst wil wel een voorbeeld noemen. “Als het gaat
om rij- en rusttijden, is een MSI bijvoorbeeld een overschrij-
ding van de dagelijkse rijtijd met meer dan 50 procent ( >
4,5-5 uur), zonder pauze of zonder rusttijd van ten minste
4,5 uur. Bij een heel ernstige overtreding kun je dan denken
aan overschrijding van de dagelijkse rijtijd vanaf 2 uren, bij
een serieuze overtreding aan een overschrijding vanaf 1 uur.
En als het 10 minuten is? Dan krijg je wel een boete, maar
dan is het geen ERRU-feit”, aldus Koehorst, die benadrukt
dat strafpunten gelden voor zowel het transportbedrijf als
de manager.
TTM.nl maart 2021 | 43
Sinds 1 maart van dit jaar is ERRU actief, een Europees
register waarin overtredingen van de vervoerswetgeving
worden bijgehouden. Als je het heel bont maakt, kan de
vervoersmanager ongeschikt worden verklaard en de
NIWO-vergunning kan geschorst of zelfs ingetrokken wor-
den! Hoe werkt dat register precies? TTM.nl volgde een
online webinar van TLN, met NIWO en ILT.
tekst: ARJAN VELTHOVEN | fOtO’s: ILT, TTM.NL
Hoed U voor
ERRU!
Europees strafpuntenregister van start
42-43-44-45_erru.indd 43 08-03-21 13:10