44 | maart 2021 TTM.nl
regelgeving
grenswaarde
Sta je eenmaal in het ERRU-register, dan mag je binnen twee jaar
niet een grenswaarde overschrijden. Die grenswaarde is een aan-
tal punten, afhankelijk van het aantal vervoersvergunningen dan
wel vrachtwagens dat er is. Bij één vergunning is de grenswaarde
18 punten, bij 2-10 vergunningen 27 punten, en zo loopt dat op
tot meer dan 230 bij een wagenpark van meer dan 500 trucks. Na
twee jaar vervallen de strafpunten weer. “Bij de entree van een
bedrijf in ERRU, en ook als je binnen de twee jaar op 50 procent
van je grenswaarde zit, stuurt het ILT een notificatie naar het
bedrijf en de manager. Bij overtreding van de grenswaarde stelt
ILT een verwijtbaarheidsonderzoek in. De rapportages daarvan
gaan naar de NIWO, de onderneming en de manager krijgen de
conclusies te zien”, aldus Koehorst.
ZienswijZe
Er wordt dus uiterst zorgvuldig te werk gegaan. Ook NIWO doet
dat. Smahane Karroumi is bij NIWO beleidsmedewerker. De ver-
gunningenverstrekker ging voorheen altijd uit van een verklaring
omtrent gedrag. “Met een ERRU-registratie kan een vergunning
worden afgewezen omdat daarmee niet aan de eis van betrouw-
baarheid wordt voldaan.” Het genoemde advies van ILT is voor
NIWO niet bindend, maar wel het uitgangspunt. De manager en
het bedrijf worden op de hoogte gesteld van het voornemen van
NIWO, en hebben dan nog zes weken om te reageren. “Dan kun-
nen er nog steeds gesprekken zijn om zienswijzen duidelijk te
maken. Wie weet komen er nieuwe feiten boven tafel”, schetst
Karroumi, die ook laat zien dat het gaat om maatwerk.
“Omstandigheden zijn nooit gelijk, dus is er sprake van een even-
redigheidstoets. Het scheelt natuurlijk of er bijvoorbeeld sprake is
van recidive of niet.” Als NIWO besluit dat de betrouwbaarheid
van de onderneming en/of de manager in het geding is, kan de
vergunning van de onderneming voor maximaal zes maanden
geschorst worden, of twee jaar worden ingetrokken. De manager
kan tot twee jaar ongeschikt worden verklaard. Zijn vakdiploma is
dan in heel Europa niet geldig.
Dat zijn geen misselijke sancties. En als onderneming moet je dus
goed opletten niet in het ERRU-register te komen. Handhavers in
heel Europa hebben er namelijk een handig middel bij om je truck
langs de kant van de weg te zetten voor controle, ook al gaat dat
pas september 2022 in. Inzage in het ERRU-register is overigens
altijd mogelijk via het ondernemersloket van NIWO. ERRU is heel
streng, en voorkomen is beter dan genezen. Nathalie Krul: “Train
je personeel afdoende als het gaat om regelgeving. Stel ook
opdrachtgevers op de hoogte om bijvoorbeeld overbelading te
voorkomen. En bewaar documenten, ook bij overtredingen, altijd
goed. Het kan je verderop in het ERRU-traject van pas komen.
Belangrijkste advies is en blijft echter: probeer van harte niet in
het ERRU-register te komen!”
#strafpunten
#handhaving
#vergunning
george koehorst en
smahane karroumi
42-43-44-45_erru.indd 44 08-03-21 13:10