Pagina 49 van: TTM.nl nr. 1 2021

TTM.nl maart 2021 | 49
De bijrijders-
bank is functio-
neel, met een
neerklapbaar
gedeelte.
Niet de modern-
ste werkplek,
maar het com-
fort en de ergo-
nomie kloppen
wel. Op het
scherm, rechts-
onder, is de
360-graden
weergave te
zien.
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
Volvo
Type
FL240 HP
Motor
Type
D5K240
Slagvolume
5,1 liter
Vermogen
240 pk / 2.200 omw./min.
Koppel
900 Nm bij 1.200 omw./min.
Aandrijflijn, onderstel
Transmissie
I-Sync ATO1056
Banden voor
Continental 285/70 R19,5
Banden achter
Continental 285/70 R19,5
Vering voor
Luchtvering
Vering achter
Luchtvering
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
7.315
Gewicht tijdens test (ton)
12
Hoogte laadbak (m)
3,50
Frontaal oppervlak (m2)
7,4
Achterasreductie
3.73
Motortoerental bij 85 km/h in hoogste
gang (omw./min.)
niet gemeten
Geluidsniveau bij 85 km/h (dBA)
71,2
Basisprijs (€)
op aanvraag
Prijs zoals getest (€)
op aanvraag
Importeur
Volvo Trucks
Postbus 95
4153 ZH Beesd
www.volvotrucks.nl
CAbINE
De cabine oogt dan wel eigentijds, het concept ervan is al behoorlijk oud. De
cabine is grotendeels hetzelfde als van de Renault Midlum en de DAF LF. Maar,
zoals gezegd, Volvo heeft er voldoende aan gedaan om de FL een eigen
gezicht te geven. Met deze FL rijd je echt niet voor gek in de stad. Als we rond
de FL lopen voor vertrek, valt een aantal zaken op. Aan de rechterzijde van de
cabine zien we in de deur een naar beneden doorgetrokken ruit. Dat geeft
extra zicht op het verkeer rechts van je. Precies, in de verfoeide dode hoek.
Ook opvallend: de camera’s aan alle kanten van het voertuig. In de truck wor-
den ze samengevoegd en als ‘helicopterview’ weergegeven op een scherm. De
FL heeft niet alleen luchtvering op de 10,9-tons achteras, maar ook op de
vooras. Comfortabel, maar wel een dure optie natuurlijk.
ANALOOg
Instappen dan maar. Dat gaat met twee treden en dus zijn we in drie stappen
binnen. De cabinevloer ligt op een hoogte van 101 cm. In de cabine zien we
behalve de chauffeursstoel ook een bijrijdersbank. Je kunt dus met zijn drieën
in de FL. De middelste zitplaats in de cabine heeft een omklapbare leuning,
met een documentenvak en bekerhouders. Boven de voorruit zien we twee
opbergkasten. Bergruimte is er sowieso voldoende in deze FL, want hij heeft
een kleine slaapcabine. Ruimte voor een bed is er niet, maar achter de stoelen
is wel een zee aan opbergruimte. Genoeg voor een flinke sporttas met per-
soonlijke spullen. De werkplek van de chauffeur maakt een wat gedateerde
indruk, zeker in vergelijking met de nieuwe FM en FH die we vorig jaar reden.
Het stuur is groot en vrijwel ontdaan van knoppen voor slimme bediening. Het
display is voorzien van grotendeels analoge klokken, met een monochroom
schermpje. Op het dashboard zien we veel knoppen. Het functioneert, maar in
deze digital age verwacht je toch wat anders in een vrachtwagen. Opvallend
is dan wel dat de bediening van de I-Sync automatische transmissie gebeurt
met een hendel aan de stuurkolom.
ROtONDES
Genoeg gezwetst nu, laten we nu maar eens echt gaan rijden. Vanuit Deventer
zetten we zoals altijd koers naar Arnhem, via Zutphen. Op de provinciale
wegen laat de Volvo FL zich kennen als een allemansvriend. Hij is comfortabel
en op de talloze rotondes die we tegenkomen laat de FL zich prima besturen.
Onder de motortunnel, waar de bijrijdersbank deels op bevestigd is, draait de
D5K-dieselmotor. Euro 6 natuurlijk, en goed voor 240 pk en 900 Nm koppel.
De motor is met iets meer dan 71 decibellen zeker niet de stilste, maar er is
niet echt een zware dieselbrom, waardoor het geluidscomfort in de FL aange-
naam is. Later op de dag wordt het geluid van de luchtcompressor bij statio-
nair draaien (bij een verkeerslicht bijvoorbeeld) veel hinderlijker. In de bin-
nenstad van Arnhem zien we het nut van het laag doorgetrokken raam in de
rechterzijdeur. Je hebt er als chauffeur echt wat extra zicht mee. Een handige
hulp dus. Minstens zo handig is het 360-graden camerasysteem. Het scherm in
de cabine laat duidelijk zien waar je plek op de weg is.
46-47-48-49-50_testvolvofl240.indd 49 08-03-21 13:12