50 | maart 2021 TTM.nl
test
Op de snelweg zetten we eerst koers richting Zwolle, met de cruise
control op 85 km/h. De gewone cruise control, want ACC zit niet op de
FL. Ook zaken als een actieve cruise control met GPS zijn er niet, maar
dat is ook niet zo zinvol op een distributietruck. Een noodremsysteem
en Lane Departure Warning zitten wel op de FL.
12 tON
Na dik 400 km over ’s lands wegen arriveren we weer in Deventer.
Daar tanken we natuurlijk de dieseltank weer vol. We komen dan uit
op een gemiddeld verbruik van 19,1 liter op 100 km. Dat is aardig voor
een dieseltruck, maar we hebben wel eens betere resultaten gezien,
en dan reden we ook nog maar rond met een totaalgewicht van 12
ton, in plaats van de maximum 16 ton.
Distributietrucks als deze FL lenen zich prima voor elektrifi catie, en dat
weet Volvo zelf ook heel goed. De FL Electric is inmiddels ook in ons
land leverbaar. De eerste vervoerders rijden er mee in ons land en met
de komst van zero-emissiezones in tientallen steden per 2025, is het
raadzaam ook eens naar de elektrische variant van de FL te kijken als
je een distributietruck overweegt. Wie nog even tijd heeft of wil deel-
nemen aan een proeftuin kan daar zelfs subsidie voor vangen.
Dit instrumentarium draait
al een tijdje mee. Een digi-
taal display is in veel geval-
len functioneler.
Nog zo’n handig iets, het
ver doorlopende glas in
de rechterdeur. Het
bovenste raam in de deur
kan daarom alleen verti-
caal geopend worden.
tOtAALVERbRUIK
19,1 l / 100 km
Adblue:
0,97 l/100 km
5,1 procent
Scan de QR-code voor het
TTMtv-vlog over deze test!
#city
#dodehoek
#opnaarelectric
Hoeveel ruimte
biedt de cabine (cm)?
A Breedte (van raam tot raam) 202
B Diepte (boven dashboard) 177
C Hoogte (vloerdak) 162
D Hoogte treden vanaf de straat 40-70
E Afstand straat-cabinevloer 101
(bij volle belading)
F Knieruimte bijrijder
(afstand stoel-dashboard) 32
G Hoogte voorruit 83
46-47-48-49-50_testvolvofl240.indd 50 08-03-21 13:12