Pagina 53 van: TTM.nl nr. 1 2021

Waar de laatste generatie Caddy voortborduurde op een eerder ont-
werp, is de vijfde generatie Caddy echt nieuw. “De nieuwe Caddy staat
net als de nieuwste VW Golf op het MQB-platform en dat zorgde
ervoor dat we de Caddy een volledig nieuw design konden geven”,
vertelde VW-designer Albert Kirzinger al bij de introductie aan ons. Dat
nieuwe design is echt goed zichtbaar en het leuke is dat er ook diverse
gelijkenissen te vinden zijn met de ID.3 elektrische personenauto. In de
vrijwel dichte grille bijvoorbeeld, maar ook in de honingraatstructuur in
het gedeelte onder de grille. De nieuwe Caddy heeft een scherp gesne-
den carrosserie, wat nog versterkt wordt door de led-koplampunits. De
units voor de led-achterlichten verdienen een designprijs op zich: echt
prachtig! De Caddy is in lengte 9 centimeter gegroeid, de wielbasis is
8 cm gegroeid. Ons als 1st Edition luxe uitgevoerde testmodel heeft fraai
lichtmetaal en een prachtige lakkleur, genaamd Starlight Blue metallic.
DISPLAY
Ook het interieur van de Caddy is volledig vernieuwd. We zien al bij het
instappen veel bergruimte op het dashboard, en een documentenvak
tegen het dak aan. Het stuurwiel herkennen we uit andere VW’s, maar
het instrumentarium is in deze versie helemaal nieuw en digitaal. In het
dashboard zit ook een 10 inch scherm, wat zo geplaatst is dat het
optisch naadloos aansluit op het instrumentendisplay. Beide schermen
zijn naar wens in te stellen. Het dashboarddisplay werkt net als een
smartphone met icoontjes die je naar wens kunt rangschikken. Veel
functies in de auto zijn met dit digitale display te bedienen. Dat bete-
kent soms even swipen voordat je ergens bent, maar het went snel.
Klimaatcontrole, assistentiesystemen en de parkeerhulp hebben aparte
knoppen gekregen. Apart is ook het lichtcluster aan de linkerkant van
het stuur, in het dashboard. Tegen het tussenschot vinden we een vol-
waardig 230 V stopcontact. De stoelen in de Caddy zijn voorzien van
AGR Ergocomfort, wat veel comfort en ondersteuning levert. In de
middenconsole kan de bestuurder de DSG7-transmissie nu bedienen
met een miniem maar effectief knuppeltje. Een startknop is ook vol-
doende. Handig is de draadloze oplader voor de smartphone, inclusief
een afsluitklepje, zodat je niet tijdens het rijden op het scherm kan kij-
ken. Slim! De gebruikte materialen op het dashboard en deuren doen
weinig verfi jnd aan, beetje categorie hard plastic. Maar het zit wel goed
in elkaar gebouwd, en lijkt robuust en duurzaam genoeg voor een lang
leven hard werken.
IETS GEGROEID
Iets minder spannend is de laadruimte. Hij is goed toegankelijk door de
achterdeuren en de zijschuifdeur. Het laadvolume is een klein beetje
gegroeid ten opzichte van de vorige versie. Tijdens een eerdere rijsessie
vonden we uit dat er nu twee Europallets achter elkaar in de laad-
ruimte kunnen. Het laadvermogen is met 720 kg min of meer hetzelfde
gebleven. De Caddy weegt in totaal zelf rijklaar al 1.530 kg. Aan de
optionele trekhaak mag 1.500 kg hangen. Een pluim verdient VW voor
de fi jne led-verlichting in de laadruimte. Ook in de cabine is er sprake
van goede led-verlichting.
TTM.nl maart 2021 | 53
1. De nieuwe Volkswagen Caddy Cargo is volledig nieuw en ziet er dan ook echt
anders uit dan de vierde generatie.
2. Het interieur is prima verzorgd en ergonomisch dik in orde. Het touchscreen met
smartphoneachtige bediening verandert daar niks aan.
3. Met de keyless entry en startknop kan de sleutel ook in de zak blijven. Het kleine
knuppeltje is voor de bediening van de DSG-transmissie. Daarachter ligt de tele-
foon op te laden.
4. De laadruimte is een heel klein beetje gegroeid en het laadvolume is nog altijd 3,3
kuub volume.
De introductie van de Volkswagen Caddy ging vorig
jaar gepaard met forse hinder door de Covid-19-
pandemie. Wonderlijk genoeg konden we in 2020 al
tweemaal kennis maken met Volkswagens nieuwste
bestelauto; nu is het tijd voor de eerste serieuze test.
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL
3
2
4
52-53-54-55_vwcaddy.indd 53 08-03-21 14:05