54 | maart 2021 TTM.nl
5
TWIN DOSING
Onder de motorkap zien we nog gewoon een dieselmotor liggen, net
als vroeger. Een tweeliter commonrail diesel, maar wel met een dub-
bele SCR-katalysator. Met dit ‘Twin Dosing’ wordt er tweemaal AdBlue
ingespoten, en dat moet volgens VW de NOx-uitstoot tot een minimum
terugbrengen. De TDI presteert netjes en communiceert uitstekend met
de DSG7-automaat. Het verbruik is, zeker gezien het aantal snelwegki-
lometers dat wij reden, best netjes. De auto zelf is heel stil. De Caddy zit
vol met assistentiesystemen, waarbij we Lane Assist en ACC met
Stop&Go-functie het handigst vinden. Dat systeem laat auto’s voor je
volgen zonder dat je zelf gas of rem aanraakt. De Caddy stopt zelfs
automatisch als je voorganger dat doet bij een stoplicht en volgt hem
feilloos door een fl auwe bocht of over een rotonde. Wie vaak met een
aanhanger rijdt, moet ook zeker Trailer Assist overwegen. Tijdens het
rijden valt het fi jne dodehoeksysteem op, met een subtiel lampje aan
de binnenkant van de buitenspiegels.
STABIEL
Over rijden gesproken: het meest onder de indruk in de Caddy zijn we
van zijn rij-eigenschappen. Het zal zeker veroorzaakt worden door het
MQB-platform, en zal ook door de nieuw ontwikkelde achterwielop-
hanging komen: de nieuwe Caddy heeft een werkelijk subliem weg-
gedrag. Het onderstel zorgt voor een zeer comfortabele rit. De boch-
tenstabiliteit is erg goed. Soms willen bestelauto’s weleens gaan hangen
in de bochten, maar de Caddy is uiterst koersvast en stabiel. Na deze test
willen we niets liever dan de Caddy vergelijken met zijn concurrenten
in een multitest, maar misschien wachten we nog even op de nieuwe
Renault Kangoo.
De nieuwe Volkswagen Caddy is leverbaar vanaf 14.700 euro. Dat is
echt de beginprijs. Voor onze fraai uitgedoste testauto betaal je in
totaal 27.590 euro. Dat is fors meer dan de basisprijs, maar daar krijg je
dan ook een heel goede bestelauto voor, die in zijn vijfde generatie zeer
verbeterd is en daarmee weer helemaal bij de tijd is.
besteller
5. De dodehoekwaarschuwing is duidelijk en toch subtiel.
6. De nieuwe Caddy heeft wat meer stijl gekregen. Kijk bijvoorbeeld
maar eens naar de fraaie achterlichten.
Specifi caties en metingen
Merk Volkswagen
Type Caddy Cargo 1st Edition
Motor 2.0 TDI diesel
Transmissie DSG-7 automaat
Inhoud (cc) 1.968
Vermogen (pk) 123
Koppel (Nm/toeren) 320/nb
Afmetingen uitwendig l x b x h (cm) 450 x 186 x 186
Wielbasis (cm) 276
Laadruimte l x b x h (cm) 180 x 151 x123
Tilhoogte (cm) 58
Eigen gewicht – leeg (kg) 1.530
Nuttig laadvermogen (kg) 720
Max. aanhangergewicht (kg) 1.500
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) 64,5
Geluidsniveau bij 100 km/u (dBA) 68,5
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 7,3
Acceleratie 80-130 (km/h) 4,9
Brandstofverbruik (1 l/km) 1 op 17,5
Emissieklasse: Euro 6d
CO2-uitstoot WLTP 137 (gr/ km)
Prijs vanaf (€) 20.650
Prijs zoals getest (€) 27.590
Prijs exclusief BTW/BPM
52-53-54-55_vwcaddy.indd 54 08-03-21 14:05