Pagina 57 van: TTM.nl nr. 1 2021

Andere tijden
Op het moment dat ik deze column schrijf, is het exact één jaar gele-
den dat het coronavirus zijn intrede deed in ons land. En nog immer
houdt dit virus ons in de greep. Wat volgde is een in mijn ogen
ongekend snelle invoering van een omvangrijk steunpakket om het
bedrijfsleven te steunen en werkgelegenheid te behouden. Op 20
april 2020, slechts twee weken na de openstelling van de steunmaat-
regelen, werden de banen van ruim 1,5 miljoen werknemers veilig-
gesteld. En hoewel die maatregelen vanzelfsprekend ook werden
ingevoerd uit eigenbelang, om zodoende massawerkloosheid en
bijbehorende sociale onrust te voorkomen, toonde de voortvarend-
heid van handelen aan hoe urgent de situatie was. Ook de transport-
branche had zwaar te lijden, hoewel sommige deelbranches, zoals de
bevoorrading van de supermarkten, het drukker had-
den dan ooit. Vanuit Europese lidstaten werd besloten
tot tijdelijke oprekking van de rij- en rusttijden en ook
de venstertijden voor levering aan supermarkten wer-
den verruimd. Zodoende kon gegarandeerd worden
dat er bijvoorbeeld voldoende wc-papier voorradig
was. Je wist het immers maar nooit. Ook werd er door
de Belgische overheid besloten de handhaving op het
verbod op de 45-uursrust in de cabine tijdelijk op te
schorten. Overheden begrepen dat dit niet het moment
was om streng te handhaven. In tijden van crisis breekt
nood de wet. Alles werd uit de kast getrokken om ook
de zwaar getroffen transportbranche te helpen.
In juni 2020 werd, midden in de crisis, na jarenlang
onderhandelen, besloten tot invoering van het Mobility
Package. Dit pakket aan maatregelen bevat een aan-
zienlijk aantal nieuwe restricties waar Europese vervoerders aan
moeten voldoen. Zo werd besloten dat in geval van cabotage er
weliswaar nog drie ritten in een week mogen worden verricht, maar
na die drie ritten volgt een ‘cooling down’ periode van vier dagen.
Ook werd er een terugkeerverplichting van de chauffeurs opgelegd.
Na vier weken dient de chauffeur terug te keren naar zijn stand-
plaats. Er werd een terugkeerverplichting van vrachtwagens gere-
geld, zodat deze eens in de acht weken dienen terug te keren naar
het land van vestiging. Hoewel deze laatste maatregel nu al onder
vuur ligt, is deze nog niet van tafel. Het verbod op het genieten van
de 45-uursrust in de cabine is eveneens thans wettelijk vastgelegd.
Ook werd besloten tot het invoeren van de nieuwe tachograaf 2.0
vanaf 2023, welke nieuwe tachograaf opsporingsinstanties in staat
zal stellen het voertuig van minuut tot minuut te volgen. Zo kan
worden bezien of de regels van cabotage in acht worden genomen.
Ook is te zien waar de chauffeur overwegend zijn werkzaamheden
verricht. Dat laatste maakt dan mogelijk te bepalen welk loon de
desbetreffende chauffeur behoort te krijgen. Het ERRU-register
werd nieuw leven ingeblazen en is inmiddels actief. Alle overtredin-
gen, waar in Europa ook begaan, zullen in dat register worden
opgenomen, zodat opsporingsinstanties in welke lidstaat dan ook,
kunnen kijken welke overtredingen er zijn gepleegd. Daaraan
gekoppeld wordt het zogenaamde puntensysteem thans werkelijk-
heid. Vanaf 1 april 2021 zal dit puntensysteem in Nederland actief
worden. Kort gezegd komt het er op neer dat indien een vervoerder
te veel overtredingen begaat hij een bezoekje van ILT
kan verwachten. De vervoerder wordt dan nog de
mogelijkheid geboden om zijn bedrijfsprocessen te
verbeteren. Indien dat echter onverhoopt niet gebeurt,
dan wordt de vergunning onherroepelijk ingetrokken.
De NIWO, de vergunningverlenende instantie, heeft al
aangekondigd hier actief op te handhaven. Door het
ERRU-register en alle daarin opgenomen overtredingen
mee te nemen in deze beoordeling, zal het aantal gere-
gistreerde overtredingen en daarmee strafpunten, snel
oplopen. Het belang voor vervoerders om hun organi-
satie op orde te hebben is evident.
Al eerder had (inmiddels demissionair) minister van
Infrastructuur en Waterstaat, mevrouw Van den
Nieuwenhuizen besloten de hoogte van de boetes voor
manipulatie van de tachograaf te verhogen van 4400
naar 10.000 euro en in februari van dit jaar is dit beleid ingevoerd.
Ook werd besloten dat het budget van ILT substantieel wordt ver-
hoogd met 15 miljoen euro per jaar, onder andere om zo’n honderd
extra inspecteurs toe te voegen aan het reeds bestaande bestand. Dit
alles om de transportbranche nog intensiever te kunnen controleren.
Vanzelfsprekend begrijp ik dat het invoeren van nieuw beleid het
resultaat is van jarenlang onderhandelen en dat daar een intensief
proces aan voorafgaat. Alleen de timing van al die besluitvorming en
implementatie van al deze nieuwe strengere, restrictieve maatrege-
len had wat mij betreft niet beroerder kunnen zijn.
Patrick Bobeck | Advocaat en mediator te Haarlem, gespecialiseerd
in het wegvervoer, www.vallenduuk.nl
“
“
recht
TTM.nl maart 2021 | 57
57_bobeckcolumn.indd 57 08-03-21 13:14