Pagina 58 van: TTM.nl nr. 1 2021

58 | maart 2021 TTM.nl
Dringend uniformiteit gewenst bij rijhulpsystemen
Brussel ziet veel in het gebruik van elektronische rijhulpsystemen om
de verkeersveiligheid te bevorderen. Dan helpt het als iedereen
begrijpt wat ADAS inhoudt, doet en hoe je ze moet gebruiken. Daarbij
staat de Babylonische spraakverwarring aan namen van al die onder-
delen echter flink in de weg.
Om een goed beeld te krijgen, vroegen we van alle truckmerken op
wat zij aan ADAS leveren. Het is nog complexer dan we dachten.
Voorbeeld: als u al weet wat het is, heet het bij Scania LDWAS, maar
bij Iveco Proactive Lane Assist, bij Volvo LKA, bij MAN Lane Return
Assist (LRA) en bij Mercedes-Benz Active Drive Assist (ADA). Met dien
verstande dat de genoemde systemen van Scania, MAN en Iveco een
truck alleen zachtjes zullen terugsturen als die over de zijlijn dreigt te
gaan. Maar de systemen van Volvo en Mercedes-Benz houden hun
trucks continu ‘binnen de lijntjes’ en laten ze zelfs lichte bochten mee-
sturen. Dat kunnen de Scania en de MAN ook, maar dan heet het daar
net als bij Volvo weer Lane Keep Assist of LKA. Bij andere systemen:
zelfde verhaal. Zo is ACC als aanvulling op de cruise control bedacht
om een vaste afstand tot de voorganger te houden. Maar bij veel
merken kan het inmiddels ook de truck zelfstandig in een file laten
rijden. Reden voor Iveco en Mercedes-Benz om dat apart te benoemen
als Queue Assist en Stauassistent. Bij Scania moet je weten dat hun
ACC herkent of er een truck of een personenauto voor je zit en daar-
voor verschillende afstandsprogramma’s heeft. En hoewel ACC aan-
vankelijk als comfortmiddel bedoeld was, krijgt het bij bijvoorbeeld
DAF het predicaat veiligheidssysteem.
BaBylonisch
Toen we voor dit verhaal alle truckfabrikanten om hun systemen en
benamingen vroegen, kregen we lijsten waarop zelfs de techneuten
de namen hadden verwisseld. Dat lijkt grappig, maar het is zorgelijk.
Want als de experts het al zelf niet goed toepassen, wat kun je dan
verwachten van die arme chauffeur die na acht jaar een nieuwe truck
krijgt?
Dat baart ook de vorig jaar opgerichte ADAS Alliantie zorgen. Die
bestaat uit zestig belanghebbende partijen die een convenant sloten
met als doel tot 2022 het dóórontwikkelen van ADAS te bevorderen
en tegelijkertijd de bekendheid te vergroten omtrent het veilig
gebruik ervan. Dit gekoppeld aan inspanningen die de aanschaf van
ADAS op auto’s moet stimuleren. De ADAS Alliantie doet dit vooral
vanuit het idee om bij personenauto’s de verkeersveiligheid te bevor-
deren. Maar ook zij stuitten op precies dezelfde beschreven ontwikke-
ling als bij trucks.
Twijfels
Zowel Chris Hottentot van de ANWB als Leo Bingen (tot voor kort bij
RAI Vereniging) zijn nauw betrokken bij de ADAS Alliantie en hebben
grote twijfels of de industrie wel goed zit op het door hen gekozen
pad. “ADAS brengt niet alleen meer comfort, maar is er vooral voor
meer verkeersveiligheid. Dat is de reden dat overheden bekendheid,
aanschaf en gebruik willen promoten. Maar wat wij zien, is dat zowel
de kennis, het gebruik als ook de aanschaf achterblijft. Dat is dan
weliswaar bij personenwagenbestuurders, maar wij zien niet in waar-
om dat bij truckchauffeurs veel anders zou zijn,” menen Hottentot en
Bingen. Volgens de beide leden van het kernteam van de ADAS
Alliantie komt dat in eerste instantie omdat de industrie veel belang
hecht aan het inzetten van ADAS voor marketingdoeleinden. “Men
hanteert bewust eigen namen om zo het eigen merk te onderscheiden
en de merkidentiteit te vergroten. Maar wij vinden die richting contra-
productief. Zo raken mensen de weg kwijt en denken ze ‘het zal wel’.
Ook de verkopers weten er (nog) niet goed raad mee. Uiteraard krij-
gen zij alle informatie. Maar door de veelheid aan mogelijkheden, die
vaak in pakketten worden geleverd en ook met regelmaat verande-
Nee, ADAS staat niet voor een verzekeringsmaatschappij. Wel voor Advanced Driver Assistance Systems. Het is de
overkoepelende term voor het in snel tempo groeiend aantal elektronische rijhulpsystemen in voertuigen. En meteen
zo’n beetje de enige term die in dit verband universeel gebruikt wordt. Want elk merk hanteert verder zijn eigen
benamingen. Dit bevordert noch de bekendheid noch het gebruik van al die elektronica. Intussen gaat de Europese
Unie vanaf 2022 zo’n dertig systemen verplichten op nieuwe voertuigen.
Werk aan de
winkel met ADAS
TeKsT: BERT ROOZENDAAL | foTo’s: DAIMLER, JAN LIEFTINK, ROOZWORKS, VOLVO TRUCKStechniek
58-59-60-61_adas.indd 58 08-03-21 13:14