2020 was natuurlijk een jaar om nooit te vergeten. Zeker
niet voor Volvo Trucks. Net voor de nieuwe truckrange
zou worden gepresenteerd, sloeg Covid-19 in alle hevig-
heid toe. Volvo moest maar liefst acht weken lang de
deuren sluiten, en dat heeft impact. De uitrol van de
nieuwe range, met FM, FMX, FH en FH16 werd ver-
traagd, maar met een ‘dome’ op de parkeerplaats van
het eigen terrein in Beesd wist de Nederlandse Volvo-
importeur toch veel informatie te verschaffen. Roeland
Ruygt, director sales bij Volvo Trucks NL: “We hebben
vorig jaar toch al duizend exemplaren van de nieuwe
range in de orderboeken kunnen schrijven. Vooral de
nieuwe FM doet het goed. Vanaf eind maart start de
productie en kunnen we de nieuwe range gaan uitleve-
ren.”
LNG
Covid-19 had, hoe kan het ook anders, wel invloed op de
truckmarkt, en die kan Volvo ook voelen. “Het aantal
registraties daalde met meer dan 750 stuks, iets meer
dan 27 procent. Maar in een markt die zelf 32,5 procent
terugliep, is dat niet zo gek”, schetst Ruygt de
Nederlandse markt in 2020. Knap is dat Volvo haar
marktaandelen min of meer gelijk wist te houden, met
een aandeel van 19,9 procent in de hele Nederlandse
truckmarkt en 21,3 procent in het zware segment. Het
I-Save-pakket met turbocompound op de FH heeft een
prima marktentree beleefd. “Inmiddels heeft 68 procent
van de bestelde FH’s dit pakket. Het aandeel LNG doet
het ook goed: we zetten 285 trucks op LNG weg, een
stijging van 150 stuks ten opzichte van 2019. 10 tot 15
procent van onze FH’s heeft de LNG-toepassing, in
Nederland hebben we met LNG een marktaandeel van
59 procent. En als we het toch over nieuwe brandstoffen
hebben: we konden in 2020 vijftien orders schrijven voor
onze eerste elektrische trucks”, aldus Ruygt. Maar ook
op oud vertrouwd terrein deed Volvo het netjes: het
aandeel in het constructiesegment daalde weliswaar
licht, naar 26,4 procent, maar Volvo is met haar FMX al
voor het zesde achtereenvolgende jaar marktleider.
“Met de nieuwe FMX moeten we die positie nog verder
kunnen uitbouwen”, zo blijkt Ruygt vol vertrouwen.
EcomobiLity
De doelen voor 2021 zijn helder. Natuurlijk wil Volvo
Trucks wat in 2020 is blijven liggen goedmaken. Ruygt:
TTM.nl maart 2021 | 63
Volvo Trucks Nederland heeft de goede
gewoonte jaarlijks het vaderlandse journaille
uit te nodigen om samen het nieuwe jaar te
beginnen. Dit jaar was dat een volledig virtu-
ele ontmoeting, maar daarom niet minder
interessant. Volvo Trucks is letterlijk met
nieuwe energie aan 2021 begonnen.
tEkst: ARJAN VELTHOVEN | Foto’s: VOLVO TRUCKS
Nieuwe
energie!
Volvo Trucks NL kijkt terug en vooruit
62-63-64-65_volvotrucksjaar.indd 63 08-03-21 13:15