Pagina 64 van: TTM.nl nr. 1 2021

64 | maart 2021 TTM.nl
management
“We willen nog meer uit de markt halen en voor klanten duidelijk
serviceprovider zijn als het gaat om ecomobility.” Dat laatste
woord is voor Volvo Trucks een sleutelbegrip, want ook al zijn de
nieuwste I-Save Volvo’s aantoonbaar zuiniger dan de vorige gene-
ratie, de weg naar minder CO2 is ingezet. “We willen echt advi-
seur zijn voor de klant als het gaat om Vecto-competence.”
Uiteindelijk vraagt het Klimaatakkoord om CO2-neutraliteit in
2050 en heeft Volvo zich met andere truckfabrikanten tot doel
gesteld om al in 2040 geen fossiele brandstoffen meer te gebrui-
ken. “Maar voorlopig kunnen we nog even niet zonder de ver-
brandingsmotor”, schetst Jan Schouten, manager product bij
Volvo Trucks Nederland. “Met LNG is er al een CO2-
uitstootvermindering van 20 procent te behalen, met bio-LNG
loopt dat op tot 95 procent. In 2040 willen we een derde van onze
trucks verkopen met een accupakket. Voor de lange afstand ziet
waterstof er uit als de meest voor de hand liggende brandstof.
Dat zou ook in een verbrandingsmotor kunnen, maar vooralsnog
zien we een brandstofcel als range-extender als de way to go.”
ActiErAdius
Volvo wil in 2022 het hele gamma elektrisch aanbieden. Het begin
is er: bedrijven als Circulus-Berkel, Renewi en Oegema Transport
rijden met de Volvo’s FL en FE Electric. “Chauffeurs op die trucks
zijn enthousiast, ze zijn blij met de stilte, het comfort en de afwe-
zigheid van de stinkende uitlaatgassen. Het is wel wennen
natuurlijk voor die bedrijven. De actieradius is minder dan met
een dieseltruck, dus het is anders omgaan met de planning. Daar
adviseren we bedrijven ook bij. En in de winter rijdt zo’n elektri-
sche truck ook anders als met 25 graden. Al zagen we bij een van
onze klanten al een verbruik van 0,85 kWh per km in koude,
winterse omstandigheden”, aldus Schouten, die ook zeker kansen
ziet voor elektrische trucks in het constructiesegment. “Daar is
veel vraag naar, en dat is ook wel te begrijpen, met alle eisen rond
PFAS.” De TCO is bij BEV-trucks nog niet hetzelfde als bij diesel-
trucks. “Daar is nog een verschil”, zegt Schouten. “Daar helpen
we klanten bij. Een ecovisie kost geld, en dat vraagt misschien ook
wat van de eindgebruiker. Is het erg als de melk niet meer 1 euro
is maar 1,01 euro, omdat hij emissievrij is afgeleverd?”
“In 2022 moeten alle Volvo’s elektrisch leverbaar zijn en moet er
serieproductie plaats kunnen vinden, via het CAST-principe:
Common Architecture and Shared Technology. “Dan kun je modu-
lair bouwen, met een aandrijflijn naar keuze”, legt Schouten uit.
Zover is het nu nog niet. Er wordt momenteel volop getest, ook
met FM, FMX en de FH. Fraai voorbeeld in dat opzicht is de test
die Volvo in Zweden doet met de FH, in samenwerking met DHL.
De twee bedrijven testen een volledig elektrische Volvo FH met
treingewichten tot 60 ton. Vanaf maart rijdt de truck tussen twee
logistieke terminals van DHL Freight in Göteborg en Jönköping in
Zweden, een afstand van ongeveer 150 km.
#LNG
#elektrisch
#waterstof
62-63-64-65_volvotrucksjaar.indd 64 08-03-21 13:15