Pagina 66 van: TTM.nl nr. 1 2021

66 | maart 2021 TTM.nl
Schmitz presenteert EcoGeneration
Het aanpassen van de oplegger om er CO2 en dus brandstof mee te
besparen is niet nieuw. Jarenlang participeerde Schmitz Cargobull in
het door de Europese Commissie georganiseerde en gesubsidieerde
project Transformers, samen met tal van andere partners. Het doel:
met standaard trailerconcepten 25 procent CO2-besparing behalen.
Een zinvol project, want een van de uitkomsten was dat er met de
nodige aanpassingen echt veel CO2-voordeel te behalen is. Met een
front deflector aan de voorzijde van de oplegger bijvoorbeeld, of de
flappen aan de achterzijde, gewichtsbesparing in de constructie, side-
skirts of deflectors aan de onderzijde van oplegger. Of, en dat was
misschien wel de meest opvallende vinding destijds: door de oplegger
aan de achterkant lager te maken. Door het dak van de oplegger
langzaam naar achteren af te laten lopen scheelt dat aan de achter-
zijde tot wel 50 cm. De verminderde luchtstroom en ‘drag’ aan de
achterzijde van de oplegger zorgen voor een brandstofbesparing van
circa 5 procent.
S.CS
Schmitz Cargobull heeft na het presenteren van de Transformers-
resultaten in 2018 niet stilgezeten en presenteert nu de EcoGeneration,
met drie opleggers die gebruikmaken van de vondsten aan de achter-
zijde van de oplegger. Die bleken namelijk het meest effectief. Een
oplegger is veel in beweging op relatief hoge snelheid en dus worden
daar al veel CO2 en brandstof bespaard. Het laadvolume wordt bij de
opleggers van de EcoGeneration minimaal aangepast en de aanpas-
singen die nodig aan de opbouw zijn minimaal. Als basis van de
EcoGeneration geldt de SCS schuifzeilenoplegger. Die heeft standaard
het Modulos-chassis, maar wie minder gewicht wil, kan ook kiezen
voor het X-Light chassis.
ECoFix
De EcoGeneration is er in drie varianten. Bij de EcoFix is de achterzijde
van de oplegger standaard verlaagd tot een hoogte van 2.200 mm. De
binnenzijde van de oplegger is 2.650 mm hoog. De achterzijde van de
EcoFix is niet te aan te passen. Dat maakt de EcoFix het meest geschikt
voor zware, niet volumineuze goederen als papierrollen of staal. De
EcoFix heeft een lichtgewicht chassis, is voorzien van het PowerCurtain
schuifzeil en ook van een sportief uitziend achterspoilertje. Deze
optio nele spoiler vermindert de luchtweerstand achter de trailer nog
verder en maakt brandstofbesparingen van nog eens 3,3 procent
mogelijk. De EcoFix wordt er wel 6,5 cm hoger van.
ECoFlEx
De EcoFlex doet precies wat zijn naam zegt: flexibel zijn. Standaard is
hij zowel aan de voorzijde als de achterzijde 4 meter hoog. De hoogte
van het schuifzeil is aan de voorzijde dan 2.650 mm. Aan de achter-
zijde ook, totdat je deze verlaagt. Dan gelden voor de achterzijde van
de EcoFlex dezelfde maten als de EcoFix, dus een hoogte van 2.200
mm van de boven- tot de onderkant van de carrosserie. De achterspoi-
ler is ook hier optioneel, maar die 6,5 cm komt er dus ook bij als de
EcoFlex zijn standaard 4 meter hoogte heeft. Schmitz Cargobull ziet
de EcoFlex als het meest geschikt voor algemeen goederenvervoer en
het transport van dranken.
ECoVarioS
De derde variant is de EcoVarios. Deze richt zich op transport waarbij
volume in de oplegger van belang is. De binnenhoogte van de
EcoVarios is standaard 3.000 mm. Maar wanneer die binnenruimte
niet nodig is, kan de achterzijde verlaagd worden tot er een maximale
Schmitz Cargobull heeft onlangs de EcoGeneration gepresenteerd, een duurzaam opleggerconcept, waarmee het door
meer aerodynamische vormen voor de vervoerder brandstofbesparingen van 5 tot wel 10 procent belooft.
Transformers 2.0
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FoTo’S: SCHMITZ CARGOBULLopleggers
66-67-68-69_schmitzeco.indd 66 08-03-21 13:16