hoogte overblijft van 2.600 mm. Meer kan natuurlijk ook, als de
goederen in de oplegger daar om vragen. Schmitz Cargobull wijst
erop dat deze EcoVarios ook geschikt is voor de automotive-
industrie, die drie palletboxen op elkaar kan plaatsen in de
EcoVarios.
TiEn minuuTjES
We kunnen de vraag aan horen komen: hoe pas je de achterzijde
van de EcoFlex en de EcoVarios dan precies aan? Dat is vrij een-
voudig: Schmitz Cargobull heeft al langer het Varios-systeem om
laden en lossen makkelijker te maken. Datzelfde hydropneumati-
sche systeem werkt ook op de EcoFlex en EcoVarios. Het Varios
systeem heeft zich bewezen in gebruiksgemak, en het aanpassen
van de EcoFlex of EcoVarios is volgens Schmitz in tien minuten te
doen, door één persoon. Het laden en lossen van de opleggers
blijft gewoon mogelijk via de achterzijde of zijkant. Ook aan de
mogelijkheden voor ladingzekering hoeven geen concessies te
worden gedaan.
Co2-bESParinG
De voordelen van de EcoGeneration zijn natuurlijk vooral aanwe-
zig als je zoveel mogelijk met een ‘lage achterkant’ rijdt. Schmitz
heeft gecalculeerd dat met een jaarkilometrage van 120.000 km
en met de achterkant 50 procent van de tijd omlaag er in vier jaar
tijd 8,8 ton aan CO2 en dik 3.500 euro kan worden bespaard. Rijd
je 150.000 km per jaar met de achterzijde 70 procent van de tijd
in de laagste stand, dan groeit het voordeel naar 15,6 ton CO2 en
7.450 euro. Dat zegt het calculatiemodel, dat uitgaat van 5 pro-
cent besparing. In praktijktesten blijkt echter dat er 10 procent
brandstofbesparing mogelijk is, zegt Schmitz. Dan zou er in vier
jaar tijd mogelijk bijna 15.000 euro te besparen zijn.
Het management van Schmitz Cargobull weet dat die cijfers tellen
voor transportbedrijven. “Met een besparing van 2,3 ton CO2 per
jaar, wat echt niet moeilijk om te halen is, is niet alleen het milieu
gebaat, maar zeker ook de portemonnee van de transporteur”,
aldus CEO Andreas Schmitz, die ook refereert aan de CO2-
belasting op brandstof die in Duitsland al van kracht is. Boris
Billich, sales director van Schmitz, vult aan: “Het EcoGeneration-
concept is zowel goed voor het milieu als ook kostenbesparend
voor de transportsector. We gaan ervan uit dat dit voertuigcon-
cept ook in aanmerking komt voor subsidiëring in het kader van
het klimaatbeschermingsprogramma van de Duitse overheid, als
onderdeel van vlootvervanging.”
De eerste productie van de nieuwe EcoGeneration is inmiddels
begonnen en wordt momenteel getest. De EcoGeneration wordt
leverbaar vanaf het tweede kwartaal van dit jaar.
TTM.nl maart 2021 | 69
Hoe lager de achterzijde, hoe minder luchtcirculatie er achter de trailer is. op deze illustratie van de verlaagde EcoFlex is het goed te zien.
66-67-68-69_schmitzeco.indd 69 08-03-21 13:16